Hoe werf je die gewilde, net afgestudeerde ingenieur?


 Terug naar nieuwsoverzicht

Hoe werf je die gewilde, net afgestudeerde ingenieur?

10 oktober 2017 |

De markt voor pas afgestudeerde ingenieurs is op dit moment een gekkenhuis. De vraag naar gekwalificeerde starters overstijgt het aanbod ruimschoots. Hoe zorg je nu als werkgever dat deze gewilde werknemers kiezen voor jou? Welke 4 criteria geven de doorslag? Marcel Najib, adviseur Industrie & Engineering, vertelt het je.

In zijn adviseursrol bij Continu spreekt Marcel veel technische studenten en pas afgestudeerde ingenieurs. Volgens hem zijn er 4 criteria waar ze speciaal op letten als ze op zoek gaan naar hun eerste baan.

Criterium 1: salaris
“Het salaris is een belangrijke factor,” aldus Marcel. “Vooral omdat ze weten dat de banen voor het oprapen liggen. Ze kunnen vergelijken. En ze horen verhalen van de startsalarissen die mogelijk zijn.”

“Het is schrikken als je ziet hoe snel de startsalarissen momenteel de lucht inschieten. Maar als bedrijf moet je daar wel in meegaan. Als de groei van je bedrijf wordt geremd door gebrek aan gekwalificeerd personeel, ga je dan iemand niet aannemen omdat hij eigenlijk iets te veel salaris naar je zin vraagt? Als jij het niet geeft, doet je concurrent het wel.”

Het geboden salaris kan dus een belangrijke afknapper zijn voor starters. “Dat geldt niet voor iedereen”, nuanceert Marcel. “Maar starters weten heel goed wat ze kunnen. En dat is vaak toch wel een ding.”

Criterium 2: doorgroeimogelijkheden
Een baan zonder zicht op doorgroeimogelijkheden is weinig interessant voor starters. Marcel: “Hoger opgeleide starters willen snel stappen kunnen zetten. De meesten beseffen dat ze eerst meters moeten maken. Maar ze willen ook snel doorgroeien naar een positie met meer verantwoordelijkheden en nieuwe uitdagingen.”

Criterium 3: cultuur
Naast salaris en doorgroeimogelijkheden is ook de cultuur belangrijk. Marcel: “Eigenlijk willen alle techneuten werken in een leuke, gezellige, informele sfeer.”

“Als je bedrijf veel 40- en 50-plussers in dienst heeft, is dat overigens geen afknapper,” bespeurt Marcel. “In de perceptie van starters zijn oudere medewerkers vaak de mensen waar je veel van kan leren. En in het begin zijn starters zo druk met hun eigen taken, dat een generatieverschil gewoon minder relevant is.”

Criterium 4: hipheid
Ook het imago is een factor van belang, met name in de industrie. Jonge mensen werken graag bij een hip bedrijf. Spreekt je product of bedrijf niet tot de verbeelding? Dan moet je echt meer moeite doen om starters binnen te halen.

Marcel legt uit: “Een bedrijf dat bijvoorbeeld containers maakt, spreekt minder tot de verbeelding. Laatst hadden we daar een hele mooie vacature. De kandidaat die ik op het oog had mocht zijn eigen engineering afdeling gaan opzetten. Dat vond hij wel gaaf. Maar containers? Dat sprak hem toch niet zo aan.”

“Ben je wel ‘hip’, dan is de werving een stuk makkelijker. Neem bijvoorbeeld VDL, een van onze grootste klanten. VDL maakt de robots die alle BMW’s maken in Nederland. Dat vinden starters supergaaf.”

Dit is het eerste artikel uit onze tweedelige serie over het werven van starters. Lees volgende maand deel 2 met daarin 6 praktische tips: hoe bij starters in beeld te komen en ze aan je te binden!

Marcel Najib

Marcel Najib
Adviseur Industrie & Engineering


Deel dit artikel: