Het inschuiven van een tunnel spannend? Nee hoor!


 Terug naar nieuwsoverzicht

Het inschuiven van een tunnel spannend? Nee hoor!

13 september 2017 |

De mensen van Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken (HSVT) zie je vaak in de media, omdat zij een spectaculair deel van infrawerk voor hun rekening nemen: het inschuiven van een tunnel, het op z’n plaats leggen van een spoor- of wegdek of het op- en afvijzelen van een brug of viaduct. Millimeterwerk met loeizware kunstwerken, dat vrijwel altijd goed afloopt. Manager Ronald Klaassen deelt zijn ervaring en ambitie.

Jullie zijn binnen Heijmans een aparte club, hoe is die ontstaan?

"Het team is samengesteld uit eigen specialisten op het gebied van vijzelen en schuiven, uit de tijd dat we nog onderdeel waren van de Koninklijke van Drunen, aangevuld met experts van buiten en zelf opgeleide medewerkers. Samen met de clubs Boor- en Funderingstechnieken vormt Span- en verplaatsingstechnieken nu de business unit Heijmans Infra Civiele Specialisten (HICS). Wat mij betreft de mooiste club van Heijmans."

Hoezo?

“Omdat wij de meest aansprekende klussen binnen de civiele techniek doen, de hoogtepunten van het proces. Het inschuiven van een tunnelmoot of het plaatsen van een spoordek is altijd hét persmoment, omdat het specialistisch werk is met een hoger risico.
Voor de buitenwereld het spannendste moment. Voor ons inmiddels minder spannend, want wij hebben de techniek en het proces onder controle. En het komt altijd goed. Met deze club krijg je wat is afgesproken.”

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

“Door enthousiaste vakidioten die zich in techniek verdiepen bij elkaar te zetten. Het team is zorgvuldig samengesteld: er is gekeken naar de kracht van elk individu. Welke capaciteiten we missen, zoek ik erbij. Creatievelingen die de markt én de techniek kennen, nieuwe uitdagingen zoeken en een goede neus voor kansen hebben. Het gaat om goed gebruik maken en combineren van talenten. Wie zet je samen en wie haal je uit elkaar? Het is mijn taak ervoor te zorgen dat deze creatieve geesten zich maximaal kunnen ontplooien en presteren.”

Tof. Maar het geheel is meer dan de som der delen?

“Uiteraard. De vaklieden zijn net zo belangrijk als de techneuten en projectleiders. Bij elke schuifoperatie leef je samen naar een deadline toe. De mensen ‘van binnen’ en ‘buiten’ gaan samen op. Rollen en rangen vervagen. Die gelijkwaardigheid helpt bij het smeden van een hecht en krachtig team met de juiste focus. HSVT kent weinig verloop, de collega’s zijn erg loyaal en groeien zo met elkaar mee. Omdat ze de ruimte krijgen zichzelf door te ontwikkelen, kunnen ze ook al vroeg bepaalde verantwoording nemen. Elk onderdeel heeft een aparte WhatsApp-groep, waarin ze foto’s van elkaars werk delen. En er zal vast ook een app-groep bestaan waar ik niet in zit, hahaha.”

Nog ambities voor de toekomst?

“Kortere doorlooptijden, dus naar een kortere buitendienststelling van de infrastructuur en minder impact op de omgeving. Daartoe blijven we verbeteren en innoveren we in materieel, zoals snellere en zwaardere pompen, maar ook in processen en kennis. Zo wordt nu met verlichting aangegeven dat het schuiven kan beginnen, waar we dit eerst met portofoons deden.

En we gaan door met combinaties zoeken van technieken. We lopen voor op onze concurrenten door het samenvoegen van standaard componenten tot iets nieuws, door bijvoorbeeld de technieken van het spannen ook te gebruiken voor het schuiven. We kunnen voor elke situatie een aparte machine bouwen, gebaseerd op componenten van ons bestaande materieel. Dat zo’n weg of spoor steeds korter uit de running is, en de klus vrijwel altijd tot een goed einde komt, raakt ook al steeds verder buiten Nederland bekend.”

 


Deel dit artikel: