Hoge werkdruk? Zo vertel je het je baas - en scoor je nog punten ook


Voor je werkgever is het vinden van technisch geschoold personeel op z’n zachtst gezegd nogal een uitdaging.

 Terug naar carrièretips overzicht

Hoge werkdruk? Zo vertel je het je baas - en scoor je nog punten ook

09 april 2018 |

Voor je werkgever is het vinden van technisch geschoold personeel op z’n zachtst gezegd nogal een uitdaging. En dat terwijl de economie op volle toeren draait. Net als jij waarschijnlijk! Wat als de stapel hooi op je vork je te veel wordt? Inderdaad, dan is het tijd om naar je baas te stappen. Hoe je dat slim aanpakt? Met deze 3 stappen…

Ervaar je een hoge werkdruk en sta je bijna op het punt om niet alleen je computer, maar ook jezelf uit het raam te gooien? Stop! Trek aan de bel bij je baas! Het laatste wat die wil is dat jij fouten maakt, slechte kwaliteit levert, of erger nog: dat hij over een tijdje medeverantwoordelijk is voor jouw burn-out. Jij bent dus aan zet om de werkdruk aan te kaarten.

Met deze 3 stappen ga jij van ‘druk-druk-druk’ binnen no time naar ‘lekker druk’.

1. Onderstreep de bedrijfsvisie

Hoe je je hoge werkdruk ook bespreekbaar maakt, gooi het op de bedrijfsfilosofie. Geen ellenlange spreekbeurt over missies en visies, maar focus je op hetgeen dat niet rijmt met jouw hoge werkdruk: “Ik realiseer me dat de kwaliteit die ik lever van levensbelang is voor onze organisatie.” Laat zien dat je vierkant achter de kernwaarden van de organisatie staat, en van mening bent dat niets deze filosofie in de weg mag staan. 

2. Accentueer het drukteprobleem

Geef aan dat jouw werkdruk de bedrijfsvisie in gevaar brengt. Je kúnt geen topkwaliteit leveren als je hoofd overloopt. Fouten liggen hierdoor op de loer. “Mijn overvolle planning maakt het onmogelijk om de kwaliteit die we samen najagen te waarborgen. Dat voelt niet goed.” 

En dan: stap 3. Nadat je je baas hebt verbluft met jouw inzicht, verras je hem met een sterk staaltje oplossingsgericht denken en een verantwoordelijkheidsgevoel waar menig werknemer een puntje aan kan zuigen.

3. Presenteer de oplossing(en)!

Jouw motto is: kaart nooit een probleem aan, tenzij je een oplossing hebt. “Ik wil dat onze organisatie succesvol is. Om klant X tevreden te houden en mijn werkdruk te verlagen, raadpleeg ik graag de hulp van mijn collega.” Of: “Ik heb de planning er even bij gepakt, en het lijkt mij efficiënt om project B pas op te pakken als project A is afgerond.”

Zo. En nu is je manager aan zet. 

Geloof het of niet: een beetje baas zal de verantwoordelijkheden die je neemt in de kwaliteit van je werk waarderen. Succes!


Deel dit artikel: