Hoge werkdruk? Zo maak je er korte metten mee!


Lees ons 4-stappenplan naar minder werkdruk.

 Terug naar carrièretips overzicht

Hoge werkdruk? Zo maak je er korte metten mee!

01 november 2018 |

Een beetje werkdruk is niet erg. Focussen, gas geven en voor je het weet is de klus geklaard. Maar als je regelmatig of zelfs constant een hoge werkdruk ervaart, is er andere actie vereist. Van jou welteverstaan. Want als jij zelf niet in beweging komt, verandert er niets. En loop je het risico op een burn-out. Gelukkig kun je er meer aan doen dan je misschien denkt. Lees ons 4-stappenplan naar minder werkdruk.

Stap 1. Onderzoek de oorzaak van de werkdruk

Een hoge werkdruk kan verschillende oorzaken hebben. Bepaal eerst voor jezelf wat de echte oorzaak is. Heb je te weinig tijd om je taken goed te kunnen uitvoeren? Liggen er te veel taken op je bordje? Kun je moeilijk ‘nee’ zeggen? Moet je taken uitvoeren die eigenlijk boven je niveau liggen? Heb je zeer ambitieuze collega’s die jou dwingen ook constant in de hoogste versnelling te werken? Is er een overwerkcultuur? Ben je een perfectionist? Speelt onzekerheid een rol? Is er sprake van een slechte werksfeer? Heb je een conflict met een collega?

Stap 2. Neem verantwoordelijkheid

Wat de oorzaak van de werkdruk ook is, leg niet de schuld bij anderen. Dat kost je enkel energie en leidt tot nog meer stress. Vraag je liever af wat jij zelf kunt veranderen. Er zijn altijd stappen die je kunt zetten en keuzes die je kunt maken. Werk delegeren bijvoorbeeld. Of hulp vragen bij je leidinggevende. Zorg dan wel dat je je huiswerk hebt gedaan: houd een maand bij welke taken allemaal bij jou zijn beland en wat dat betekende voor je werkdruk.

Stap 3. Werk aan je energiepeil

Zorg goed voor jezelf. Als je moe en lusteloos bent, is je weerstand laag en ervaar je veel eerder stress. Als je je fit en gezond voelt en barst van de energie, kun je bergen werk verzetten. Dus probeer meer gezonde keuzes te maken in je eten, meer te bewegen en eens wat vaker op tijd naar bed te gaan.

Stap 4. Ga effectief met je tijd om

Kijk nog eens goed naar je manier van werken. Meer gedaan krijgen in minder tijd is vooral een kwestie van de juiste dingen doen. Hierbij een aantal tips:

  • Stel prioriteiten. Begin de dag altijd met de belangrijkste taak.
  • Zet e-mail notificaties en andere afleiders uit. Zorg dat je eerst meters hebt gemaakt en je je belangrijkste taak van de dag kunt afvinken.
  • Doe één ding tegelijk. Multitasking is allesbehalve effectief.
  • Hou je werkplek netjes. Een rommelig bureau helpt niet als je je aandacht bij je werk moet houden.
  • Vertraag. Overhaast te werk gaan leidt alleen maar tot fouten en meer stress.
  • Elimineer. Zijn er taken die je zonder al te grote gevolgen kunt schrappen van je to-do-lijst? Direct doen!
  • Wissel 100% focus af met 100% rust. Een goede balans is 45 - 50 minuten werken, 5 - 10 minuten pauzeren. Doe beide vol overgave.
  • Beperk je dagelijkse informatieconsumptie. Verspil niet langer je tijd aan blogs en nieuwsbrieven die nauwelijks waarde toevoegen.
  • Focus op ‘hoe’, niet op ‘wat als’. Piekeren gaat je niet verder helpen. Wat wel helpt: bedenken welke stap je nu kunt zetten om je doel dichterbij te brengen.

Ervaar je werkdruk? Ga er dan direct mee aan de slag. Je werkplezier is te belangrijk om uit je handen te laten glippen. Veel succes!

 


Deel dit artikel: