6 tips om de dag goed te beginnen


 Terug naar carrièretips overzicht

6 tips om de dag goed te beginnen

21 augustus 2015 |

De wekker gaat. Je drukt de snooze-button in en wordt twintig minuten later nog minder uitgerust wakker dan je al was. In alle haast sla je het ontbijt over om toch nog op tijd op je werk te komen. Niet bepaald een ontspannen manier om je dag te beginnen. Toch ziet de ochtend er voor veel mensen zo uit. Hoe zorg je er nou voor dat je de dag ontspannen begint? 6 tips!

1. Bouw een slaapritme op

Een goede nachtrust is essentieel om je overdag goed te voelen. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, zodat je lichaam kan wennen aan het ritme. Probeer zo min mogelijk af te wijken van dit slaapritme. Ook in het weekend. 

2. Drink voldoende water

’s Nachts verlies je veel vocht. Pak daarom direct na het opstaan 1 of 2 glazen water. Zo breng je je stofwisseling op gang en vul je het vocht aan dat je in je slaap kwijtraakt. 

3. Pak een koude douche

Water is naast het aanvullen van vocht ideaal voor het verfrissen van je lichaam. Een douche in de ochtend is een heerlijk moment om wakker te worden. Draai de kraan de laatste minuut voor de verandering op koud. Dat is pas echt verfrissend!

4. Ontmoet de buitenlucht

Naar buiten gaan helpt om in de ochtend direct wat daglicht mee te pakken. Enkele minuten zijn al voldoende om je hersenen weer te synchroniseren met de natuur. Laat bijvoorbeeld de hond uit, fiets naar het werk of loop naar de bushalte. 

5. Ontbijt (gezond)

En stevig! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Gun jezelf een energieboost in de ochtend en neem de tijd voor een gezond ontbijt. Heb je ’s ochtends weinig tijd? Zorg dan dat je het ontbijt de avond ervoor al voorbereidt.   

6. Beweeg

Of je nu gaat hardlopen, zwemmen of fitnessen: sporten voordat je aan je werkdag begint werkt. Het maakt je alert en wakker. Bewegen in de vroege uurtjes is misschien even wennen, maar het biedt uitkomst voor een productievere dag! 


Deel dit artikel: