5 tips die je wekelijks 5 uur tijdwinst opleveren


Heb jij het gevoel dat je altijd tijd te kort komt?

 Terug naar carrièretips overzicht

5 tips die je wekelijks 5 uur tijdwinst opleveren

31 januari 2018 |

Heb jij het gevoel dat je altijd tijd te kort komt? Zit jij ‘s avonds regelmatig achter je laptop, omdat je overdag minder productief was dan je wilde? Tijd om het anders aan te pakken. Slimmer vooral. Wij geven je 5 tips die jou wekelijks al snel 5 uur tijdwinst opleveren.

Tip 1: De 2-minutenregel

Je weet dat je beter geen meerdere dingen tegelijk kunt doen. Multitasken is simpelweg niet effectief. Maar soms dienen zich zaken aan die je beter direct kunt afwerken, ook al zit je midden in een klus. Gebruik hiervoor de 2-minutenregel: kun je het binnen 2 minuten afhandelen? Doe het meteen. Denk aan het beantwoorden van een vraag. Of het maken van een afspraak. Kleine klusjes of taken uitstellen, inplannen en later oppakken kosten je al snel dubbel zoveel tijd. Hoe minder zaken 2 keer je aandacht vragen, hoe beter.

Tip 2: Leer jezelf een e-mailroutine aan

Binnenkomende e-mailberichten zijn grote stoorzenders. Elke nieuwe notificatie in je ooghoek haalt het tempo uit je werkzaamheden. Zeker als je elk bericht direct opent om te lezen. Doe dat niet. Beter is het om je e-mail op vaste momenten op de dag te checken. Bijvoorbeeld om 11:00 uur, 14:00 uur en 16:00 uur. Gebruik je mailbox daarnaast niet als een to-do-lijstje. Op het moment dat je een e-mail opent, kun je deze het beste direct afhandelen en verwijderen.

Tip 3: De 10-minuten regel

Uitstelgedrag. Nog zo’n tijdslurper. Maak jij je schuldig aan het vooruit schuiven van klussen? Pas dan de 10-minutenregel toe: besluit dat je 10 minuten aan het project gaat besteden. Daarna kijk je verder. Je zult zien dat de drempel om te beginnen direct een stuk lager ligt. En dat het aantrekkelijk is om na die 10 minuten gewoon door te werken, omdat je net in de flow zit.

Tip 4: Werk volgens het MZK-principe

Deel aan het begin van de dag alle taken in volgens het even simpele als praktische MZK-principe: taken die echt moeten, taken die zouden moeten en taken die kunnen. Begin je werkdag met alle taken die moeten. Klaar? Ga dan verder met taken die zouden moeten. Heb je nog tijd over? Pak dan taken op die kunnen. Heb je het ‘kunnen’ lijstje niet af? Geen zorgen! Dat kan morgen nog.

Tip 5: Focus, focus, focus

Afleiding is de grootste vijand van productiviteit. Je bent zo 20 minuten kwijt aan een gezellig gesprekje met een collega bij de koffieautomaat. Ook collega’s die wél met werkgerelateerde zaken bij je aankloppen, snoepen stiekem veel van je tijd weg. 6 keer 10 minuten ‘even helpen’ is bij elkaar ook een uur! Houd je focus dus op je werk. Benieuwd hoe je dat het beste kunt doen? Lees dit artikel met tips om gefocust te werken.

Pas je al deze tips toe? Je zult zien dat het je al snel een uur tijdwinst per dag oplevert. Dat is liefst 5 uur per week. Veel succes!


Deel dit artikel: