Zo zorg jij voor een goede werksfeer


Je kan zelf veel invloed uitoefenen op de werksfeer. Lees snel onze tips.

 Terug naar carrièretips overzicht

Zo zorg jij voor een goede werksfeer

29 november 2018 |

Niet iedereen staat er bij stil maar je collega’s zie je hoogstwaarschijnlijk vaker dan je familieleden. Hoe belangrijk is het dan, als er een goede sfeer is op de werkvloer? Je kan hier zelf veel invloed op uitoefenen, wij vertellen je hoe je dat doet met onze tips. 
 

Creëer een open sfeer

Er zijn een aantal zaken belangrijk voor het creëren van een open sfeer:

  • Duidelijk communiceren
    Daarbij horen verschillende aspecten zoals bijvoorbeeld het delen van dagelijkse bezigheden, zo kom je ook meteen iets over elkaar te weten. Ook het uitspreken van dingen die je dwars zitten, en dan vooral tegen de persoon zelf. Dit bevordert een open dialoog en voorkom je gesprekken achter iemands rug.
  • Feedback geven en vragen
  • Leren luisteren
    Bij communicatie hoort ook dat je leert luisteren. Klinkt tegenstrijdig maar dé manier om succesvol te communiceren is door goed te luisteren naar wat de ander zegt.

Toon initiatief

Toon eens zelf initiatief en organiseer een leuk uitje. Dit kan al heel simpel door een gezamenlijke lunch voor te stellen. Of een wandeling tijdens de pauze. Uit onderzoek is gebleken dat dagelijks een halfuurtje lopen zeer bevorderlijk is voor je gezondheid én humeur. Dus ga eens samen een blokje om. Twee vliegen in één klap!

Benut elkaars specialisme

Samenwerken en elkaars talent benutten is eveneens van invloed op de werksfeer. Daarbij kun je er zelf aan denken om een actieve houding aan te nemen en belangstelling te tonen in het werk van je collega’s. Hierdoor zie je bijvoorbeeld al snel welke collega hulp nodig heeft. In grote organisaties zie je steeds vaker dat afdelingen elkaar uit het oog verliezen. Plan eens samen een overleg in en zoek samen naar mogelijkheden hoe je elkaar beter kan maken. Iedereen heeft een specialisme, benut elkaars kwaliteiten. Samen doelen bereiken is bevorderlijk voor de teamspirit.

Activeer het beloningscentrum

Uit onderzoek is gebleken dat complimenten en positieve aandacht meer motiveren, een compliment activeert namelijk het beloningscentrum van ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Waardering is een basisbehoefte en het laten blijken van je waardering is zo makkelijk. Een compliment geven kost niets en levert een hoop op. Hoe doe je dat eigenlijk, complimenteren? Zorg ervoor dat je compliment oprecht is, persoonlijk en specifiek. Spreek alleen een compliment uit over wat je werkelijk waardeert. Je krijgt wat je geeft…

Succes!


Deel dit artikel: