Zo heb je nooit meer last van zenuwen


Ken je dat? Je hebt een sollicitatiegesprek, presentatie of belangrijke meeting. En daar zijn ze ineens. Zenuwen.

 Terug naar carrièretips overzicht

Zo heb je nooit meer last van zenuwen

06 november 2017 |

Ken je dat? Je hebt een sollicitatiegesprek, presentatie of belangrijke meeting. En daar zijn ze ineens. Zenuwen. De spanning in je lijf neemt toe. En je hartslag bonkt in je keel. Kon je die zenuwen maar uitschakelen… Goed nieuws, dat kan! Lees snel onze tips.

1. Oefenen, oefenen, oefenen
Zenuwen zijn een reactie van je lichaam op een bedreigende situatie. Aangestuurd door je oerbrein maak je je klaar om te vechten of te vluchten. Bewust of onbewust is er dan een angst in het spel. Bijvoorbeeld de angst om af te gaan. Of om afgewezen te worden. Maar waarom zou je bang zijn als je je goed hebt voorbereid? Als je je verhaal, je argumenten, je antwoorden paraat hebt? Voorbereiden dus. En oefenen, oefenen, oefenen.

2. Visualiseer je succes
Visualiseren. Succesvolle sporters zweren erbij. Maar ook vele andere mensen die geslaagd door het leven gaan. Volg dat voorbeeld. Sluit je ogen en zie voor je dat die sollicitatie, presentatie of bespreking geweldig verloopt. Herhaal dit een aantal keer. Op deze manier programmeer je als het ware je brein voor succes.

3. Voorkom haasten, vertrek op tijd
Moet jij je haasten om op tijd bij je afspraak te zijn? Niet handig. Want haast leidt tot stress. Hierdoor ben je niet relaxed en heb je niet de focus die je nodig hebt. Zorg dus dat je ruim op tijd vertrekt. Simpel.

4. Wandel een stukje
Maak een klein ommetje vlak voordat je moet presteren. Wanneer je beweegt, maakt je lichaam endorfine aan. Een stofje waar je blijer van wordt. Hierdoor zal de spanning vanzelf zakken. Een stukje wandelen is ideaal om je hoofd leeg te maken.

5. Neem de powerpose aan
Over de powerpose schreven we eerder al eens een artikel.  Het werkt als volgt. Houd je kin omhoog en maak je lichaam groot door je benen en armen te spreiden. Neem deze houding gedurende twee minuten aan. Hierdoor stijgen de testosteronwaarden in je lichaam, terwijl je cortisolwaarden juist zakken. Het gevolg? Je bent rustiger en voelt je zekerder.

6. Haal een paar keer diep adem
Eenvoudig maar doeltreffend. Door een paar keer diep in en uit te ademen zal de spanning al snel minder worden. Let erop dat je vanuit je buik ademt. Als je via je borst ademt, trekt het spierweefsel rondom je organen samen. En dat werkt stress juist in de hand.

7. Neem jezelf niet te serieus
Probeer dingen in perspectief te zien. Zenuwen voelen is niet het ergste dat je kan overkomen, toch? Niemand zal het je kwalijk nemen als je wat gespannen bent. Iedereen is wel eens zenuwachtig. Durf er gerust om te lachen. Je zult merken dat dit direct al een stukje verlichting brengt.

Zet hem op!


Deel dit artikel: