Geliefd worden als leidinggevende? 7 tips


Als leidinggevende wil je een toprelatie opbouwen met je medewerkers. Niet alleen om het maximale uit je team te halen.

 Terug naar carrièretips overzicht

Geliefd worden als leidinggevende? 7 tips

09 januari 2018 |

Als leidinggevende wil je een toprelatie opbouwen met je medewerkers. Niet alleen om het maximale uit je team te halen. Ook om te zorgen dat je toppers niet vertrekken. Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is dat belangrijker dan ooit. Kortom, maak jezelf geliefd! Lastig? Niet als je deze 7 tips opvolgt.

Tip 1: Reageer op alle e-mails

Het lijkt zo vanzelfsprekend: reageren op e-mails die je ontvangt. Maar door drukte en andere prioriteiten kan het er wel eens bij inschieten. Probeer toch om alle e-mails van medewerkers zo snel mogelijk te beantwoorden. Daarmee laat je merken dat je oog hebt voor ze.

Tip 2: Creëer een open deur policy

Zorg dat je benaderbaar bent. Heb je een eigen kamer? Zet dan letterlijk de deur open. Daarmee zeg je tegen je medewerkers dat ze welkom zijn. Mensen lopen eerder bij je binnen. Dit komt de communicatie, sfeer en onderling relatie ten goede.

Tip 3: Bezoek de ‘gemba’.

Gemba (of genba) is Japans voor ‘de echte plek’. Toyota en vele andere grote bedrijven refereren hiermee naar de plek waar het echte werk binnen het bedrijf gebeurt. Dit kan de werkvloer in een fabriek zijn, de bouwplaats, maar ook de werkvloer op kantoor. Door op deze plek regelmatig zichtbaar te zijn voor jouw mensen en de dialoog aan te gaan, versterk je de saamhorigheid enorm. Bellen of e-mailen lijkt misschien efficiënter. Het kan nooit ‘the real thing’ vervangen: dat ben jij.

Tip 4: Maak ruimte voor quality time met je werknemers

Om een echte relatie met jouw medewerkers op te bouwen, moet je er tijdens ups en downs voor ze zijn. Geef ze het gevoel dat je er samen de schouders onder zet. Bied bijvoorbeeld spontaan je hulp aan bij een moeilijk project, regel een lekkere lunch op een drukke dag (en eet mee) of organiseer de vrijdagmiddagborrel eens op een speciale locatie.

Tip 5: Houd functies spannend

Eén van de belangrijkste redenen waarom werknemers gaan jobhoppen, is het gemis van uitdaging in een functie. Probeer daarom om voor iedereen de uitdaging erin te houden. Zeker als werknemers al langere tijd in een functie zitten. Dit kun je doen door in overleg nieuwe taken toe kennen, teams meer verantwoordelijkheid te geven, taken te laten rouleren of werknemers meer contact met klanten te laten hebben.

Je slaat zo twee vliegen in één klap. Je kunt een deel van je werk delegeren, zodat je de vrijgekomen tijd weer kunt investeren in je team.

Tip 6: Maak duidelijke afspraken en kom ze ook na

Er is niets zo killing voor de werksfeer als het niet nakomen van afspraken. Dus heb je tijdens een meeting of een beoordelingsgesprek iets beloofd aan één van jouw mensen? Zorg dan dat het voor iedereen duidelijk is wat deze belofte inhoudt en houd je altijd aan de gemaakte afspraak. Vertrouwen hebben in elkaar is de basis om samen tot grootse successen te komen!

Tip 7: Support medewerkers waar je kunt

Als manager of werkgever kun je in sommige gevallen ook een stapje extra zetten voor een medewerker. Zit één van jouw medewerkers in een persoonlijke crisis? Probeer dan om te helpen waar je kunt.

Geef bijvoorbeeld een dag vrij als iemand in een scheiding terechtgekomen is en naar een nieuwe woonplek moet verhuizen. Of ga een keer goed rond de tafel zitten met een medewerker die financiële problemen heeft. Kijk wat je als bedrijf voor hem of haar kunt betekenen. Als werknemers voelen dat hun werkgever er in tijden van nood voor hen is, dan staan ze andersom ook eerder voor het bedrijf klaar.


Deel dit artikel: