Stop met managen, ga coachen


Ken je dat gevoel dat je alleen maar mensen aan het aansturen bent? En dat je vervolgens zelf niets meer gedaan krijgt?

 Terug naar carrièretips overzicht

Stop met managen, ga coachen

28 februari 2018 |

Ken je dat gevoel dat je alleen maar mensen aan het aansturen bent? En dat je vervolgens zelf niets meer gedaan krijgt? Dan is switchen van managen naar coachen misschien wel iets voor jou! Ontdek snel hoe je je medewerkers helpt meer uit zichzelf te halen met deze 5 tips.

De kracht van coaching

Geen enkel sportteam heeft ooit iets bereikt zonder coach. Een coach zorgt ervoor dat mensen boven zichzelf uitstijgen. Als dit in teamverband gebeurt, dan kan dat fantastische resultaten opleveren. Stel je nou eens voor dat dit ook bij jouw team gebeurt. Het is mogelijk! Met de volgende 5 tips maak je als aanstormend coach een goede start in de juiste richting.

1. Trek mensen uit hun comfortzone

Zonder wrijving geen glans. In de comfortzone leren mensen niets. Ze voeren hun taken prima uit, maar groeien doen ze niet. Stimuleer medewerkers dus om hun comfortzone op te rekken. Daar groeien ze van. En als zij groeien dan groeit het potentieel van de hele organisatie mee.

2. Geef medewerkers de ruimte om fouten te maken

Zo stimuleer je dat ze initiatieven durven nemen. En dat ze hun nek durven uitsteken en bereid zijn nieuwe dingen te leren. Door deze ruimte af te kaderen krijgen medewerkers vanzelf een speelveld waarbinnen ze met vertrouwen kunnen werken.

3. Neem (kleine) risico’s

Houd er rekening mee dat mensen vroeg of laat een steekje laten vallen, als je ze uit hun comfortzone trekt. Bedenk dus vooraf welke risico’s je wilt nemen. Let op dat eventuele fouten geen al te grote impact hebben voor de organisatie.

4. Ben open en eerlijk naar je medewerkers

Wil je iemand een kans geven, maar twijfel je of die persoon er klaar voor is? Ben daar dan eerlijk over. Zo weet de medewerker dat hij de kans krijgt om zich te bewijzen. Tegelijk geef je hem de mogelijkheid om zelf aan te geven of hij de klus aankan.

5. Betrek je medewerkers bij dilemma’s

Als je iemand vertelt wat hij moet doen, krijg je een ander resultaat dan wanneer je iemand vanaf het begin betrekt bij een project. Medewerkers zullen makkelijker je uitdaging adopteren en actief meezoeken naar een oplossing om deze vervolgens ook uit te voeren. Stel vragen als: ‘Hoe zou jij dit aanpakken?’ Of: ‘Hoe denk jij dat we dit kunnen realiseren?’

Wat levert het je op?

Een team kneden kost je in het begin tijd. Maar als je bovenstaande tips in de praktijk brengt, zul je steeds meer initiatieven zien van je medewerkers. Mensen gaan zelf proactief dingen oppakken, die voorheen zouden blijven liggen in jouw to-do bakje. En zo leidt coaching uiteindelijk - ook bij jou - tot meer tijd en focus voor je kerntaken. Waardoor je meer gedaan krijgt.


Deel dit artikel: