Hoe match je je bedrijf met die gewilde technische sollicitant?


We hoeven je niet te vertellen dat technische professionals gewild zijn op de huidige arbeidsmarkt.

 Terug naar carrièretips overzicht

Hoe match je je bedrijf met die gewilde technische sollicitant?

09 april 2018 |

We hoeven je niet te vertellen dat technische professionals gewild zijn op de huidige arbeidsmarkt. Vaak hebben ze de bedrijven voor het uitkiezen. De huidige sollicitanten zitten daarom niet meer te wachten op een standaard bedrijfspresentatie. Ze willen weten of de organisatie aansluit bij hun karakter en wensen. Hoe speel je daar tijdens het eerste sollicitatiegesprek op in? Wij geven je 4 onmisbare tips.

1. Maak de visie van het bedrijf concreet

Kenmerkend voor aantrekkelijke werkgevers is dat de bedrijfsvisie breed wordt gedragen in de organisatie. Een ingelijste spreuk in de hal van het kantoor is geen visie. Het is een proces waaraan alle medewerker bijdragen. Hoe draagt de sollicitant in de nieuwe functie bij aan de bedrijfsvisie? Betrek de sollicitant door de visie concreet te maken met voorbeelden. 

2. Laat de bedrijfscultuur spreken

Technische professionals letten beslist op de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Maar minstens zo belangrijk is de bedrijfscultuur. Steeds weer blijkt dat medewerkers zich willen kunnen 

associëren met het bedrijf waar ze werken en met de cultuur die er heerst.

Die cultuur komt deels voort uit de visie. En wordt uitgedragen door de medewerkers. Hoe gaan zij met elkaar om? En wat doet het bedrijf om medewerkers zich thuis te laten voelen? Is dat een vrijdagmiddagborrel? Worden successen gezamenlijk gevierd? Noem voorbeelden en laat de cultuur voor zichzelf spreken.

3. Geef inzicht in jouw leiderschapsstijl

Ben jij de toekomstige manager van de sollicitant? Zorg er dan voor dat je inzicht geeft in jouw leiderschapsstijl. Coach jij je medewerkers met feedback en stel je cursussen beschikbaar? Of geloof je in zelfredzaamheid en laat jij je mensen vrij? Ben hier transparant in en geef ook aan wat hiervan het voordeel is voor de sollicitant. Mocht je het lastig vinden om concrete voorbeelden te benoemen, informeer dan eens bij je huidige medewerkers. Waarom vinden zij het prettig om voor jou te werken?

4. Wat heeft de sollicitant nodig? Manage de verwachtingen

Op het moment dat je de werving start voor een positie binnen je team of bedrijf, dan heb je al nagedacht over wat je de nieuwe collega op deze plek kunt bieden. Salaris, begeleiding, collega’s. Klinkt goed. Maar dan ben je er nog niet. Laat indien mogelijk ruimte over voor de input van de nieuwe medewerker. Wat heeft degene aan de andere kant van de tafel nodig om er een succes van te maken in de nieuwe functie? Ben transparant in de mogelijkheden, maar geef ook duidelijk aan wanneer een bepaalde wens niet mogelijk is. Op deze manier kom je integer over en manage je de verwachtingen van de sollicitant.


Deel dit artikel: