Help, mijn medewerkers zijn gewild. Hoe houd ik ze aan boord?


Reken maar dat jouw concurrenten azen op jouw beste medewerkers

 Terug naar carrièretips overzicht

Help, mijn medewerkers zijn gewild. Hoe houd ik ze aan boord?

01 september 2017 |

Technici zijn gewild. Ze hebben momenteel de banen voor het uitkiezen. En dat is een probleem. Niet alleen als je nieuwe medewerkers zoekt. Ook als je ze binnenboord wilt houden. Want reken maar dat jouw concurrenten azen op jouw beste medewerkers. Hoe ga je daar succesvol mee om? Wij geven je 8 tips!

1. Bied afwisselend werk
Leuk en afwisselend werk staat bovenaan op het wensenlijstje van bijna elke werknemer. Het is verleidelijk om specialisten steeds hetzelfde kunstje te laten doen. Maar pas op voor verveling. Probeer zoveel mogelijk variatie en uitdaging bieden. Dat maakt het werk aantrekkelijker.

2. Speel in op de talenten van je medewerkers
Iedere medewerker heeft unieke kwaliteiten. Probeer die optimaal te benutten. Het motiveert enorm als je dagelijks je talent in kunt zetten en daarmee het verschil maakt. Maar het omgekeerde geldt ook. Kun je je talent niet kwijt in je werk? Of heb je het gevoel dat je onder je mogelijkheden moet werken? Dan ligt frustratie op de loer.

3. Laat je waardering blijken
Een goed salaris is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Maar oprechte erkenning en waardering zijn minstens zo belangrijk. Geef mensen de credits die ze verdienen. Vier successen. Geef complimenten.

4. Communiceer
Gebrekkige communicatie van het management is een van de grootste ergernissen onder werknemers. Hoe kun je je als werknemer betrokken voelen als bedrijfsdoelen niet helder zijn? Of als je niet weet wat er speelt? Aantrekkelijke werkgevers betrekken hun medewerkers bij hun plannen. Ze luisteren naar ze. En ze zijn consistent in hun boodschap.

5. Geef medewerkers zeggenschap
De meeste medewerkers weten zelf heel goed hoe ze hun functie het beste kunnen invullen. Geef ze dan ook die vrijheid en verantwoordelijkheid. Daarmee spreek je vertrouwen uit en vergroot je de voldoening in het werk.

6. Voldoe aan de verwachtingen
Wil je je medewerkers naar je concurrent jagen? Dan moet je vooral verwachtingen scheppen en die vervolgens niet nakomen. Opportunisme is niet erg, maar wees wel eerlijk en reëel richting anderen. Uiteindelijk krijg je de bal teruggekaatst.

7. Bouw een goede band op
Je zult het mensen niet vaak hardop horen zeggen. Maar een slechte relatie met de manager of werkgever is voor menigeen aanleiding om een andere baan te zoeken. Als je je medewerkers wilt behouden, moet je een goede band met ze opbouwen. Een goede relatie met je manager of werkgever ruil je niet zomaar in. Toon dus welgemeende interesse in je medewerkers. Wat houdt ze bezig? Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn hun ambities? Waar worden ze blij van?

8. Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers
Groei is de basis van werkgeluk. Investeer daarom in de ontwikkeling van je medewerkers. Denk daarbij aan trainingen, ontwikkeltrajecten en opleidingen. Als je alles biedt om je medewerkers te laten groeien, is loyaliteit je beloning.


Deel dit artikel: