De beste werknemers aantrekken? Werk aan je employer branding!


Bijna iedere werkgever doet het. Sollicitanten natrekken op Google, Facebook, Twitter en LinkedIn.

 Terug naar carrièretips overzicht

De beste werknemers aantrekken? Werk aan je employer branding!

08 maart 2016 |

Bijna iedere werkgever doet het. Sollicitanten natrekken op Google, Facebook, Twitter en LinkedIn. Zo krijg je alvast een beeld van de persoon die je gaat uitnodigen. Maar omgekeerd gebeurt precies hetzelfde. Via je website en social mediakanalen proberen kandidaten een gevoel te krijgen bij jou als werkgever. Steeds meer bedrijven beseffen dit en werken bewust aan hun employer branding. Maar wat is het nu precies?

Wat is employer branding?
In essentie draait employer branding om jouw imago als werkgever. Wie ben je? Wat maakt je organisatie uniek en authentiek? En wat heb je je medewerkers te bieden? Het uiteindelijke doel van employer branding is het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Hoe zorg je voor een sterke employer branding?
Employer branding vraagt een proactieve houding van je organisatie. Je moet immers niet alleen je producten en diensten, maar ook jezelf zien te verkopen. Denk daarbij aan je bedrijfscultuur, je waarden en je missie. Wat zijn aantrekkelijke kenmerken van je bedrijf voor zowel huidige als potentiële werknemers? En wat typeert je medewerkers? Probeer al deze vragen te beantwoorden op de ‘werken bij-pagina’ op je website. Bijvoorbeeld in de vorm van een bedrijfsvideo. Of door werknemers te laten vertellen over het bedrijf.

Social media
Naast de eigen website zijn ook social media belangrijke kanalen om jezelf te etaleren als een aantrekkelijke werkgever. Simpelweg communiceren dat je bedrijf geweldig is, is niet de juiste manier. Wees vooral authentiek en straal het gewoon uit. Pas dan versterk je met social media het imago van je organisatie. Elk social mediakanaal kent zijn eigen mogelijkheden, do’s en don’ts. In een volgend artikel gaan we daar dieper op in. 


Deel dit artikel: