Emoji’s in zakelijke communicatie: do’s en don’ts


Maak jij op je smartphone wel eens gebruik van emoji’s? Vast wel. En op je werk

 Terug naar carrièretips overzicht

Emoji’s in zakelijke communicatie: do’s en don’ts

28 februari 2018 |

Maak jij op je smartphone wel eens gebruik van emoji’s? Vast wel. En op je werk? Misschien vind je emoji’s in zakelijke communicatie onprofessioneel. Toch komen we ze steeds vaker tegen in berichten en e-mails. Wat kan wel? En wat kun je beter niet doen?

Emoticon of emoji?

Smileys, emoticons, emoji’s of hoe je ze ook noemt, iedereen kent ze. En bijna iedereen, ook jij waarschijnlijk, gebruikt ze regelmatig. Maar wist je dat een emoticon en een emoji niet hetzelfde zijn? Emoticons zijn samengesteld uit leestekens :-) en emoji's zijn de meer kleurrijke varianten die je vaak bij het Whatsappen gebruikt. In dit artikel hebben we het over emoji’s.

Emoji’s in cijfers

Wist je dat Facebookberichten die emoji’s bevatten 57% meer likes en 33% meer reacties krijgen, en 33% vaker gedeeld worden? Op Instagram zijn emoji’s zelfs nog beter vertegenwoordigd. Maar liefst 50% van alle reacties en bijschriften bevat emoji’s. In totaal maakt 92% van de mensen online gebruik van emoji’s. Meer dan 30% gebruikt emoji’s zelfs meerdere keren per dag.

Ze zijn dus niet meer weg te denken. Maar de vraag is: zijn emoji’s gepast in je zakelijke communicatie? We zetten de do’s en don’ts voor je op een rij.

Do’s

Volg je bedrijfscultuur
Je bedrijfscultuur is leidend. Heerst er een formele sfeer? Dan is het waarschijnlijk een no go. Werken er veel jonge collega’s, dan kan het vrijwel zeker. Werk je er pas net? Dan merk je het snel genoeg.

Kies de juiste emoji’s
Wees selectief in het gebruik van verschillende emoji’s. Per ongeluk een hartje of een knipoog sturen kan behoorlijk ongelukkig uitpakken, wanneer je eigenlijk een duim of een smiley wilde sturen.

Less is more
Wees zuinig in het gebruik van emoji’s. Te weinig bestaat niet. Te veel wel. Een overkill aan emoji’s is buitengewoon storend. Zelfs in een appje dat privé bedoeld is.

Gebruik ondersteunend
Emoji’s staan nooit op zichzelf. Gebruik ze ondersteunend om bijvoorbeeld een complimentje wat persoonlijker te maken.

Weet wie je ontvanger is
Houd rekening met je ontvanger. Het gebruik van emoji’s is cultuurgebonden. Of het goed ontvangen wordt, hangt af van factoren zoals leeftijd, functie en achtergrond. Iemand uit Spanje is hier vaak makkelijker in dan iemand uit Duitsland.

Don’ts

Emoji’s sturen naar onbekenden
Een nieuwe relatie, klant of collega? Iemand die je nog nooit hebt gezien of aan je is voorgesteld kun je beter geen emoji’s sturen. Je weet immers niet hoe hij of zij er tegenover
staat.

Emoji’s sturen naar mensen die dat zelf niet doen
Inkoppertje. Iemand die het gebruik van emoji’s ongepast vindt, stuur je geen emoji’s.

Geanimeerde emoji’s
Emoji’s die bewegen horen, hoe mooi ze ook zijn, niet thuis in zakelijk communicatieverkeer.

Conclusie

Emoji’s gebruiken in zakelijke mails kan best, zolang je maar de afweging maakt of het gepast is. Hierbij kun je het beste een bekend Engels gezegde hanteren: When in Rome, do as the Romans do.’ Wanneer collega’s het onder elkaar doen, dan kun jij het ook doen. Hetzelfde geldt voor communicatie met klanten, relaties of leveranciers. Uiteraard is er ook nog je buikgevoel. Hoe voel jij jezelf daarbij? Twijfel je? Doe het dan niet. Zo loop ook niet het risico dat je een flater slaat.


Deel dit artikel: