Blog over LinkedIn

Zo weten recruiters je feilloos te vinden op LinkedIn!

Met 5 miljoen Nederlandse gebruikers is LinkedIn bij uitstek het platform om je professioneel te profileren. Zonder LinkedInprofiel mis je mogelijk kansen op de arbeidsmarkt. Maar ook mét profiel lopen veel mensen kansen mis. Recruiters zoeken dagelijks op LinkedIn naar potentiële professionals voor interessante vacatures. Hoe val je op met jouw Linkedin profiel, zodat je bij hen op de radar komt? En welke fouten moet je absoluut voorkomen? Wij onthullen alle geheimen.

1. Gevonden worden op Linkedin

Recruiters op LinkedIn beschikken over verfijnde zoekfuncties. Door zoektermen en filters in te stellen, vinden ze eenvoudig profielen die aansluiten bij de functie-eisen. Hoe zorg je er nu voor dat recruiters op jouw profiel landen?

Maak je LinkedIn profiel zo compleet en helder mogelijk. Gebruik daarbij de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden. Hoe meer je deze zoektermen verwerkt in je profiel, hoe beter je vindbaar bent voor recruiters.

 

2. Het aantal connecties en aanbevelingen bepalen mede je ranking

De grootte van je netwerk is van belang. Zoekresultaten worden namelijk gerangschikt op basis van 1ste, 2de en 3e graads connecties. Hoe groter je netwerk, hoe groter dus de kans dat je LinkedInprofiel hoog eindigt in de zoekresultaten.

Ook aanbevelingen beïnvloeden je ranking positief. Een LinkedInprofiel met aanbevelingen van voormalige werkgevers, klanten of collega’s scoort hoger in de zoekresultaten.

Tip: heb je met iemand prettig samengewerkt of heb je succesvol een project afgerond voor een opdrachtgever? Vraag die persoon dan om een aanbeveling voor je te schrijven en plaats deze op je LinkedInprofiel! En vergeet niet om zelf ook aanbevelingen uit te delen.

 

3. Formuleer een samenvatting over jezelf op je LinkedIn pagina

Wil jij gevonden worden op Linkedin? Besteed dan speciale aandacht aan de samenvatting van je profiel. Beschrijf hier niet alleen je specialiteiten, competenties en je huidige taken en verantwoordelijkheden. Dat zet je bij je werkervaring. Beschrijf in de samenvatting juist wie jij bent als persoon en waar je naar op zoek bent. Voor recruiters is het erg fijn als dit in één oogopslag duidelijk is. Vergeet daarbij niet om hier je e-mailadres of telefoonnummer te vermelden, zodat je makkelijk te bereiken bent.

 

4. Wees actief en plaats meer dan alleen de aankondiging van je nieuwe baan

Een van de eerste dingen waar recruiters naar kijken: gebruikt iemand met regelmaat LinkedIn of helemaal niet? Veel mensen hebben ooit een LinkedIn profiel aangemaakt, maar doen er daarna nauwelijks iets mee. Dat is niet aantrekkelijk voor recruiters. Ons advies? Wees actief!

Er is meer te melden dan alleen die aankondiging van je nieuwe baan. Plaats interessante updates, voeg jezelf toe aan LinkedIn groepen en reageer op updates van anderen. Op die manier kan een recruiter meer over je te weten komen. LinkedIn biedt recruiters speciale tools om je te labelen en ongemerkt te volgen. Wie weet volgen ze je dus al een tijdje met interesse!

 

5. Val op met je LinkedIn banner

Je LinkedIn-banner is een van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze je profiel bezoeken. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat deze banner opvalt en een goede indruk achterlaat. Om op te vallen met je LinkedIn-banner kun je gebruik maken van visuele elementen, een opvallende headline, en het simpel houden. Zorg ervoor dat je banner past binnen de afmetingen van LinkedIn en laat je persoonlijkheid zien. Het is belangrijk om consistent te zijn met de rest van je LinkedIn-profiel. Gebruik daarom dezelfde kleuren en visuele elementen als je profielfoto en de rest van je profiel.

 

6. Voorkom deze veelgemaakte fouten bij jouw LinkedIn

De meeste professionals weten steeds beter hoe ze LinkedIn voor zich kunnen laten werken. Toch gaat het bij veel Linkedin profielen nog fout. Word jij zelden of nooit benaderd voor carrièrekansen? Wellicht maak je dan één van de volgende fouten:

  • Je profiel staat niet op openbaar. Hoe kun je dan ooit gevonden worden?
  • Je hebt geen (professionele) profielfoto.
  • Je gebruikt LinkedIn alsof het Facebook is. Onthoud dat het een zakelijk platform is, dus het hoeft op LinkedIn niet over jouw stapweekend te gaan.
  • Je gebruikt afkortingen die niet iedereen begrijpt. Schrijf dus niet dat je HBO E hebt gedaan, maar HBO Elektrotechiek.

 

Tot slot nog een laatste tip: standaard bevat de URL van je Linkedin profiel uit een heleboel cijfers. Wij adviseren deze te veranderen in een URL met je eigen naam. Hierdoor ben je ineens stukken beter vindbaar in Google. Bovendien kun je deze URL ook gebruiken in je papieren CV en in je e-mailhandtekening.

En, hoe zit het met jouw LinkedIn-profiel? Is het tijd voor een update?