Employer branding kun je inzetten om de beste werknemers aan te trekken. Maar juist ook om je zittende werknemers te behouden. Hoe? Wij leggen het je uit...
Laten we beginnen bij het begin, wat is employer branding? De auteurs van het boek “Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand” hanteren de volgende definitie:
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Het gaat dus niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel maar ook het behouden van je huidige personeel. Dit doe je door een voorkeurspositie te creëren. Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat je interessant maakt als werkgever, hoe beter je de beste mensen uit de markt kunt halen en hoe minder groot het verloop is van zittende medewerkers. En hoe beter je vervolgens dus als bedrijf kunt functioneren.
Ook als het aanbod van personeel groot is, wil je als bedrijf nog steeds de beste kandidaten werven en die zijn per definitie schaars. Goede employer branding is dus geschikt voor elk type bedrijf.
Wil je direct al iets doen aan je employer branding? Wij hebben 8 tips op een rijtje gezet waar je direct mee aan de slag kunt. Lees hier de tips.