Blog over thuiswerken

Thuiswerken en fysieke gezondheid

Al bijna een jaar is thuiswerken de norm, maar heb jij het al onder knie? Weet jij hoe je je werkplek het beste kan inrichten? En hoe je mentaal gezond blijft? Wij delen graag tips over fysieke gezondheid op de thuiswerkplek. Lees hier de tips.

Goede werkhouding

Laten we beginnen met een aantal praktische tips over het inrichten van je werkplek. Een goede werkhouding is namelijk essentieel voor je productiviteit en het voorkomen van klachten. Nu is dat op je thuiswerkplek wellicht niet altijd mogelijk. Hieronder een aantal tips waar jij ook thuis mee uit de voeten kan:

  1. Stoel- en tafelhoogte

Probeer deze zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Het beste is om je ellebogen op of net iets boven tafelhoogte te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je armen en schouders ontspannen zijn. Als je bijvoorbeeld aan de keukentafel werkt, kijk dan of je ergens een bureaustoel kan lenen (wellicht een van kantoor). Je kan dan de stoel op de juiste hoogte instellen. Het is daarbij belangrijk dat je voeten ondersteund worden door de grond. Lukt dat niet? Probeer dan creatief te zijn met bijvoorbeeld een doos.

  1. Zitten afwisselen met staan

Af en toe staand werken geeft afwisseling op langdurig zitten. Misschien kun je een staande werkplek creëren door een (tijdelijk) bureau op ellebooghoogte te maken. Word je gebeld? Dan is lopend bellen een mooi moment om zitten af te wisselen met staan.

Meer tips over het inrichten van je werkplek

Heb jij thuis meer ruimte om een goede werkplek in te richten? Lees dan eens dit artikel met uitgebreide tips voor het inrichten van je werkplek:

Naar het artikel