Blog over beoordelingsgesprek voorbereiden

Jouw beoordelingsgesprek voorbereiden: zo doe je dat!

Heb jij binnenkort je beoordelingsgesprek? En wil je daar straks met een goed gevoel op kunnen terugkijken? Bereid je dan goed voor. Hoe je dat doet? Door jezelf deze 5 vragen te stellen. En ze eerlijk te beantwoorden...

Beoordelingsgesprek voorbeeld

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe zorg je er voor dat je met een tevreden gevoel het beoordelingsgesprek uitstapt? Bereid dan de volgende voorbeeld vragen voor:

1. Wat heb ik dit jaar bijgedragen aan mijn organisatie?

Zorg dat je je prestaties van het afgelopen jaar helder op je netvlies hebt staan. Waar kijk je met trots op terug? Wat heb jij gedaan dat jouw team of organisatie verder bracht? Als je dat voor jezelf op een rijtje hebt, dan kun je met vertrouwen je beoordelingsgesprek ingaan.

2. Wat ging niet zo goed?

Waar kijk je minder blij op terug? Welke dingen heb je minder goed gedaan? Wanneer heb je jezelf of anderen teleurgesteld? Je leidinggevende zal er zeker over beginnen. Dat hoort bij dit gesprek. Bedenk van tevoren hoe je zult reageren op kritiek. Tip: ga niet in de verdediging, maar stel jezelf coöperatief, leergierig en begripvol op. Vraag je leidinggevende om een toelichting en hoe je jezelf zou kunnen verbeteren.

3. Wat heb ik het afgelopen jaar geleerd?

En dan bedoelen we niet zozeer welke trainingen en cursussen je gevolgd hebt. We bedoelen vooral wat je geleerd hebt van je eigen prestaties. Met name van je mindere momenten. Heb je bepaalde doelen niet gehaald? Wat hield je tegen? Wat zou je de volgende keer anders doen? Laat merken dat je over zelfkennis en lerend vermogen beschikt. Daarmee geef je een positieve draai aan het gesprek.

4. Hoe zou ik mezelf beoordelen?

Stel, jij staat in de schoenen van je leidinggevende. Hoe zou jij jezelf dan beoordelen? Was je bijdrage - in alle eerlijkheid - maar matig? Laat dan weten dat je hieraan gaat werken. En hoe je dat voor je ziet. Heb je goed of zelfs buitengewoon goed gepresteerd? Vertel dan dat je een salarisverhoging zeer waardeert. En nee, dat is niet ongepast. Dit is er het moment voor.

5. Wat wil ik dit jaar bereiken?

Tijdens het beoordelingsgesprek wordt er hoofdzakelijk teruggeblikt op het afgelopen jaar. Maar dat neemt niet weg dat je ook vooruit mag kijken. Welke doelen heb jij voor dit jaar? Vertel je leidinggevende wat je ambities zijn. En vraag hoe hij of zij aankijkt tegen jouw ontwikkelperspectief. Zo sluit je het gesprek positief af.

 

Beoordelingsgesprek voorbereiden - doe je het hele jaar door

Hoewel het beoordelingsgesprek vaak maar één keer per jaar houdt, is het belangrijk om het gehele jaar jouw eigen prestaties bij te houden. Maak dit ook zichtbaar door jouw resultaten te delen en terugkoppelingen te vragen van je werk. Maak daarnaast heldere afspraken met je werkgever of leidinggevende over wat je wilt bereiken, welke resultaten je daarvoor moet behalen en hoe jij en je werkgever hieraan bijdragen. Zo kom je tijdens het beoordelingsgesprek niet voor verassingen te staan en weet je precies wat je kan verwachten.

Verschil functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

De twee termen worden nog vaak door elkaar gehaald. Niet gek ook, omdat je in beide gesprekken met jouw werkgever praat over je functioneren. Het grootste verschil zit ‘m in het doel van het gesprek.

Bij een functioneringsgesprek bespreek jij jouw functioneren op de werkvloer. Het is een open, informeel gesprek waarin onderwerpen zoals jouw inzet, de manier waarop je samenwerkt met je collega’s en de sfeer op de werkvloer bespreekt. Het is vooral bedoeld om te kijken of je nog ergens tegen aan loopt en wat jij nodig hebt om je werk goed te doen en de balans tussen werk en privé te behouden.

Een beoordelingsgesprek vindt vaak aan het einde van het jaar plaats. Het is een formeel, eenzijdig gesprek waarin je werkgever werkprestaties beoordeelt. In tegenstelling tot het functioneringsgesprek, zitten bij het beoordelingsgesprek vaak nog arbeidswaardige gevolgen aan verbonden. Bij een goede beoordeling kan je bijvoorbeeld een loonsverhoging of promotie verwachten. Een slechte beoordeling is gekoppeld aan een waarschuwing of zelfs ontslag.