Blog over leiderschap

Hoe word je de manager waar iedereen voor wil werken?

Wil je slagen als manager in de bouw of industrie? Dan heb je naast technische kennis en ervaring nóg iets cruciaals nodig: de like-factor. Zodat je de manager wordt waar iedereen voor wil werken. Dus zul je je people skills in moeten zetten. Hoe je dat doet? Wij geven je 5 waardevolle tips die je direct kunt toepassen.

Tip 1: Begrijp en motiveer jouw teamleden
Waarom werken jouw teamleden binnen jouw organisatie? Maak niet de fout om te denken dat ‘geld’ het antwoord is. De meeste mensen zitten een stuk complexer in elkaar. Vraag gewoon eens hoe je medewerkers hun baan vinden. Moedig ze aan om eerlijk te zijn. En doe vervolgens iets met hun antwoorden. Zit één van je mensen elke ochtend in tijdnood, omdat de kinderen naar school gebracht moeten worden? Kijk of je hierin tegemoet kunt komen.

Tip 2: Geef mensen een goed gevoel
Succesvolle managers benutten en waarderen de sterke kanten van hun teamleden. Spreek die waardering ook regelmatig uit. Gewoon door in het bijzijn van anderen of in een-op-een-gesprekken een compliment uit te delen.

Tip 3: Beloof weinig – lever veel
Eén van de gevaarlijkste dingen die je als manager kunt doen, is het niet nakomen van afspraken. Wil jij de manager zijn die altijd optimistisch is, maar niet altijd kan leveren? Of wil jij de realistische manager zijn, waarop je kunt bouwen en die van tijd tot tijd positief weet te verrassen? Je krijgt meer voor elkaar wanneer je je medewerkers regelmatig het gevoel geeft, dat je meer levert dan je beloofde.

Tip 4: Daag jouw mensen uit
Je bent een manager omdat je veel kwaliteiten hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen. Daag ook anderen uit om meer uit hun talenten te halen. Begin met kleine opdrachten en breid dit gaandeweg uit. Coach mensen en geef ze de ruimte om te leren van fouten. Op deze manier groeien jouw mensen, worden ze waardevoller voor het bedrijf en blijven functies uitdagend.

Tip 5: Communiceer helder en effectief
Geef je teamleden het gevoel dat ze altijd bij je terecht kunnen en dat jij bereid bent om te luisteren. Zo zorg je ervoor dat jij snel op de hoogte bent van problemen en dat jouw medewerkers zich gehoord en gezien voelen. Laat een werknemer niet gaan voordat je een kwestie zorgvuldig besproken hebt. Luister, herhaal wat je hoort en stel vragen. Zodat alles helder is voor zowel jou als de ander.

Kortom, laat zien dat je betrokkenheid bent en zet je people skills in. Daarmee bereik je fantastische dingen. Veel succes