En belangrijker, hoe behoud je ze?

Hoe trek je de gewilde young professional aan?

Millenials vinden het belangrijk dat ze hun talenten kunnen blijven ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden leren en het volgen van trainingen zijn belangrijke pijlers voor deze generatie. Daarmee hebben we dus meteen de essentie te pakken hoe je de young professionals aantrekt en nog belangrijker, hoe je ze behoudt. Wij geven je graag 6 tips.

Uit onderzoek van Careerwise onder bijna 2500 young professionals (18 t/m 35 jaar) blijkt dat slechts 60% van de jonge werknemers verwacht over een jaar nog in dienst te zijn bij hun huidige werkgever. Aandacht voor hun ontwikkeling blijkt daarin bepalend voor hun keuze om te switchen.  

Millenials vinden het belangrijk dat ze hun talenten kunnen blijven ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden leren en het volgen van trainingen zijn belangrijke pijlers voor deze generatie. Daarmee hebben we dus meteen de essentie te pakken hoe je de young professionals aantrekt en nog belangrijker, hoe je ze behoudt. Wij geven je graag 6 tips.  

  1. Bied groeimogelijkheden

Het is wel duidelijk dat de young professional zich graag blijft ontwikkelen. Het gaat hier dan zelden om de gebaande loopbaanpaden, ze willen zich ontwikkelen op talent en ambitie. Het aanbieden van afwisselende werkzaamheden is belangrijk voor de young professional, van eindeloos dezelfde handelingen uitvoeren krijgen zij geen energie. Denk dus aan afwisselende projecten, werkmethodes, werkomgevingen en werktijden. Young Professionals vinden het belangrijk dat zij door hun werkgever worden gestimuleerd om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te tonen. Laat ze zelf bepalen wat ze nodig hebben in hun volgende stap in hun ontwikkeling. 

  1. Een open bedrijfscultuur

De waarden en ambities van een organisatie zijn doorslaggevende factoren voor jong talent. Het liefst willen ze dat hun persoonlijke doelen overeenstemmen met de doelen van de organisatie. Wil jij dat jong talent meteen het gevoel heeft dat een organisatie bij hem of haar past? Een open bedrijfscultuur kan hier een grote bijdrage aan leveren. Bedrijven waar een informele, transparante en toegankelijke werksfeer heerst heeft hun voorkeur.  

Uit onderzoek van PwC is gebleken dat medewerkers twee tot drie keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven als ze een sterke binding voelen met het doel van het bedrijf. Voor millenials ligt dit zelfs nog hoger. Een goede onboarding waarin je transparant bent over de doelen en ambities van de organisatie kan hier een sterke bijdrage aan leveren. 

  1. Goede begeleiding en ruimte

Een coachende leiderschapsstijl werkt beter voor young professionals dan een directieve. Hierdoor zullen zij zich ook sneller ontwikkelen en als er kansen binnen de organisatie voordoen zullen zij hier sneller op reageren. Persoonlijke aandacht, in de vorm van een mentor of buddy, kan ervoor zorgen dat frustraties snel aan de oppervlakte komen. En daar kun je dan dus snel op reageren.  

Pas op dat je niet vervalt in micromanagement, want daar maak je de young professional niet blij mee. Geef ze zeker de ruimte om zelf hun talenten te ontdekken en kansen te grijpen. Meer tips over coaching? Lees het hier.  

  1. Flexibiliteit

Deze generatie is dol op flexibiliteit. Denk aan: agile werken, zelfsturende teams, multidisciplinaire aanpakken en snelle, dagelijkse feedback. Ook zijn zaken als kunnen thuiswerken, flexibele werktijden en verlof- en vakantiedagen belangrijk. Neem dit zeker mee in je secundaire voorwaarden, naast een mooi salaris zijn bovenstaande voorwaarden een doorslaggevende factor voor de young professional. 

  1. Luisteren en open communicatie

Vraag naar hun ambities, drijfveren en behoeften. Toon oprechte belangstelling in wie ze zijn, zowel zakelijk als privé. Luister goed naar wat ze zeggen, zodat je beter kunt inspelen op wat hen drijft. Luisteren en open communicatie zijn wellicht even wennen en een drempel voor veel managers, maar het zijn wel de eigenschappen die millenials het meest waarderen. 

  1. Work hard, play hard

Last but not least en het is misschien een cliché, maar dit principe is voor deze generatie extra belangrijk. Werk en privé lopen vaak in elkaar over. Omdat ze een groot deel van hun zingeving aan hun werk ontlenen, willen ze ook buiten werktijd met collega’s op pad en ontspannen. Werken met fijne collega’s en plezier maken tijdens het werk is voor millennials belangrijk. 

Deze generatie werkt veel, is ambitieus en legt de lat hoog voor zichzelf. Ze willen voortdurend uitgedaagd worden. Als je daar als organisatie op in kan spelen en je zo op de markt kan presenteren zul je zien dat de young professionals vanzelf naar je toe komen. En dat je ze ook weet te behouden!