Blog over digitalisering

Hoe ga jij om met de digitalisering in je werk?

Er is niets zo dynamisch als de arbeidsmarkt. Vooral nu met de coronacrisis is er een hoop veranderd als het gaat om de manier van solliciteren, functioneringsgesprekken en vergaderingen. We geven je graag een aantal tips hoe je om gaat met de digitalisering in je werk.

Digitaal sollicitatiegesprek; Via video je sollicitatiegesprek laten verlopen is nu razend populair.

Video gebruiken tijdens een sollicitatieprocedure is niet nieuw, er zijn genoeg bedrijven die video gebruiken voor een eerste kennismaking. Of misschien heb je zelf al weleens een video ingestuurd als motivatiebrief.

Dit vraagt echter wel een andere voorbereiding, voor jou als kandidaat maar ook van onze adviseurs. Er is namelijk een ruime keuze uit verschillende technieken. Zo is er keuze uit onder meer Facetime, Talk, Skype, Zoom, Google duo, Whereby, Google Hangouts, Jitsi, Talky en Cammio.

Wij maken gebruik van Zoom. Deze software is AVG-proof en handig in het gebruik! Bij het inplannen van de afspraak krijg je van ons een link. Als je op het afgesproken tijdstip op de link klikt opent er een videoscherm. Zet vervolgens je webcam en microfoon aan. En je videogesprek kan beginnen!

Een aantal praktische tips voor een video gesprek lees je in dit artikel: https://www.continu.nl/carriere-ondersteuning/tips/solliciteren-tijdens-covid-19 

1e werkdag vanuit huis; Je bent vlekkeloos door je digitale gesprekken gekomen en je gaat beginnen bij je nieuwe werkgever. 

Een eerste werkdag is altijd spannend, maar hoe pak je dat aan als alles digitaal plaats vindt? Het leren kennen van je collega’s, je werkzaamheden, het bedrijf en jouw plek in het team is dan een stuk lastiger. Wij geven je graag een aantal praktische tips.

  • Houd je introductie kort en vertel iets verrassends.

Stuur een aantal dagen voordat je gaat beginnen een mail naar je directe collega’s en vertel iets over jezelf. Houd het kort en ga niet je hele CV opsommen.

  • Plan met je directe collega’s een digitale kennismaking in.

Op deze manier kun je elkaar 1 op 1 alvast leren kennen en leer jij meteen ook wat hun rol op de afdeling is. Handig voor de toekomst, dan weet je bij wie je terecht kan voor vragen.

  • Een goede voorbereiding is het halve werk.

Vraag bij je leidinggevende na wat er van je wordt verwacht, moet je naar kantoor komen om je spullen op te halen? Worden de spullen bij je thuis afgeleverd? Maak hier goed afspraken over. Vraag bijvoorbeeld ook om een buddy, een collega die je de eerste week kan helpen en waar je al je vragen kan stellen.

  • Neem zelf het initiatief.

Heb je even niets te doen? Heb je vragen? Heb je zoveel werk dat je niet weet waar je moet beginnen? Omdat je thuis zit hebben jouw collega’s/leidinggevende geen zicht op hoe het met je gaat. Daarom moet je zelf aan de bel trekken wanneer je ergens niet uit komt. 

  • Vraag je collega’s feedback.

Voor je het weet is jouw proeftijd voorbij. Als je vanuit huis werkt, krijg je minder feedback van jouw omgeving. Je hoort niet tussendoor hoe het gaat of merkt het niet non-verbaal als ze ergens ontevreden over zijn. Vraag daarom zelf feedback, zodat je weet of je op de goede weg zit.

  • Leg de lat niet te hoog voor jezelf

Een nieuwe baan is altijd wennen. En al helemaal als je start in zo’n rare tijd. Leg daarom de lat niet te hoog voor jezelf.

Ben jij een leidinggevende en wil je graag tips hoe je nieuwe medewerker een vliegende start kan geven? Lees dan eens dit artikel: https://www.continu.nl/carriere-ondersteuning/tips/zo-start-je-nieuwe-medewerker-direct-als-een-speer

Meer tips over het thuiswerken

Wil je nog meer tips lezen over thuiswerken? We hebben de laatste weken meerdere tips gedeeld over thuiswerken. Bekijk ze hieronder: