Blog over perfectionisme

Perfectionisme: hoe ga ik er mee om?

Perfectionisten zijn niet altijd leuk om mee samen te werken: ze stellen uit omdat ze niet durven te beginnen, maken projecten te groot doordat ze er alles bij betrekken, geven taken niet graag uit handen omdat ze zelf denken het beter te kunnen en blijven vaak in details hangen die er vaak niet eens toedoen. Hoe ga je om met perfectionisme?

Wat is perfectionisme 

Het streven naar perfectie is in principe niks mis mee. Het zorgt dat je mikt op betere uitkomsten en wanneer je de lat steeds hoger legt, zorg je voor persoonlijke groei. Maar bij perfectionisme streef je vaak naar onbereikbare doelen. De eisen die je aan jezelf en misschien wel aan anderen stelt, zal een buitenstaander als onrealistisch zien. Fouten en imperfecties mogen er voor een perfectionist niet zijn. Omdat een perfectionist zijn of haar standaarden zo hoog heeft staan, heb je het gevoel dat het altijd beter kan. Dat je eisenpakket onrealistisch is, heb je zelf niet door. Je voelt je daardoor snel gestrest en gefrustreerd.  

Wanneer je als perfectionist wel je standaarden haalt, kan je er niet lang van genieten: ‘het stelde toch niet zoveel voor? En als ik dit kan, dan was het waarschijnlijk niet zo moeilijk’. 

 

De gevolgen van perfectionisme  

Je werkt jezelf een slag in de rondte om de resultaten te bereiken die je van jezelf verwacht. Je zet druk op jezelf om nog even dit te doen en offert vrije tijd en slaap hiervoor op. Ondertussen ben je druk bezig om alle ballen hoog te houden. Geen wonder dat je gestrest bent! Als gevolg daarvan kan je vage lichamelijke klachten krijgen en uiteindelijk kan die stress leiden tot een burn-out of depressie.  

 

Hulp bij perfectionisme  

Zelfs wanneer je denkt ‘o, het valt nog best wel mee bij mij’, is het goed om iets aan jouw perfectionisme te doen. Het gaat nu nog goed, maar je kan beter voorkomen dan genezen. Daarom onderstaande tips hoe je om kan gaan met perfectionisme.  


1. 
Realiseer je dat je genoeg weet en kunt
 

Je levert werk af en vervolgens heeft jouw collega nog aanvullende opmerkingen. De gedachte ‘zie je wel, ik weet er helemaal niks van af’ komt naar voren. Maar belangrijk is om in te zien dat jij dingen kunt die een ander niet kan en vice versa. Realiseer je dat mensen meestal niet zo erg met jou bezig zijn en het leuk vinden om met je te praten over een bepaald onderwerp. Sommige mensen zijn kritisch op je, omdat ze aan de buitenwereld willen laten zien hoeveel ze zelf over het onderwerp weten. Ook dan zijn ze meer met zichzelf bezig.  

2. Herken jouw storende gedachtes  

Als perfectionist denk je al snel dat je dingen niet goed genoeg doet. Met alle negatieve gevolgen van dien. Vraag je op die momenten eens af of dat wel klopt: 

  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je toch genoegen neemt met minder? 
  • Is die gedachte reëel?  
  • Welke realistische, helpende gedachte kun je ervoor in de plaats zetten? 

 
3. Zet kleine stappen  

Stel een doel op waaraan je wilt werken en breek dit doel vervolgens op in kleine, behapbare stappen. Deze tussendoelen zorgen ervoor dat je gemakkelijk succes beleeft en dus vertrouwen krijgt in jezelf.  


4. Blijf dicht bij jezelf
 

Nog uren aan dat verslag zitten om het perfect op te leveren: ‘Zal ik het nog verder verbeteren of is het wel best zo?’ Het is belangrijk om te weten dat het goed genoeg is, als jij vindt dat het goed genoeg is. Niet als een ander dat vindt. Het is aan jezelf om genoegen te nemen met een bepaald niveau. Jij plaatst de lat voor jezelf. Als je alleen maar uit bent op lof van anderen, dan weet je eigenlijk al dat je verkeerd bezig bent.  

 

Wil je groeien binnen jouw carrière? Kom dan in contact met één van onze adviseurs om te kijken wat zij voor jou kunnen betekenen.