
5 tips om goed voorbereid op zoek te gaan naar een nieuwe baan
We zetten de belangrijkste tips voor je op een rij zodat jij op een goede manier een baan vindt.
Wie kent het niet? Die vervelende of moeilijke taak die je eigenlijk al op had moeten pakken maar toch vooruit blijft schuiven. Helaas blijft die taak niet alleen liggen, maar ook in je achterhoofd zitten. En daarmee heeft jouw uitstelgedrag een dubbel negatief effect op je productiviteit. Daarom helpen wij jou met drie tips om een einde te maken aan uitstelgedrag.
De eerste tip is de vijf-minuten regel. De naam zegt het al: duurt de taak die voor je ligt vijf minuten of minder, pak hem dan direct op. Simpeler wordt het niet. En bedenk maar dat het meestal meer tijd kost om taken op te slaan, te onthouden en te verzetten, dan die paar minuten om het gewoon te doen.
Als het over timemanagement gaat dan is de algemene regel; begin met de vervelendste taak. Niet alleen heb je de rest van de dag plezier van het feit dat die taak al gedaan is, maar het afronden van lastige taken levert extra voldoening op. Dat gevoel zorgt ervoor dat je beter presteert bij al je andere taken. Als de zure appel weg is, blijft alleen het zoete fruit over.
Het helpt niet wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet. Geeft een taak of opdracht jou dit gevoel? Dan is het een goed idee om de taak op te delen in kleinere taken. Dat is de derde tip. Door het uitvoeren van kleine overzichtelijke taken kom je stap voor stap bij het eindresultaat, zonder de stress van geen overzicht hebben.
Oefening baart kunst!
Gedrag zit vaak vol met gewoontes. Wees dus niet te streng voor jezelf als je die lastige klussen toch nog blijft uitstellen, terwijl je deze tips in je achterhoofd hebt. Als jij het blijft proberen, dan merk je vanzelf dat je gewoontes zich aanpassen aan je gedrag. En dan gaat jouw productiviteit door het dak, let maar eens op!