Blog over de HR trends van 2022

De 3 belangrijkste HR trends voor managers in 2022

De eerste maand van het nieuwe jaar zit er alweer op. We laten het bewogen jaar 2021 voor wat het is en focussen ons op wat er komen gaat. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, zullen we maar zeggen. En bij die nieuwe kansen horen ook trends in HR-land om als manager rekening mee te houden. We hebben de 3 belangrijkste trends voor je opgeschreven.

1. De krappe arbeidsmarkt

Het vinden van goed personeel gaat in 2022 moeilijk worden. Volgens het CBS waren in het derde kwartaal van 2021 126 openstaande vacatures per 100 werklozen. Voor de mensen die nu solliciteren is er dus genoeg keus. Dat maakt het voor organisaties moeilijk om aan nieuw talent te komen. Vooral mensen met ervaring in de techniek en industrie kunnen in 2022 rekenen op een uitgebreid vacatureaanbod. 

Naast het aantrekken van nieuw personeel, is het net zo belangrijk om te weten hoe je jouw huidige talent kunt blijven binden aan de organisatie. Vertrekkend personeel wil je ook voorkomen bij een krappe arbeidsmarkt. Het is daarom goed om te investeren in een offboardingsproces. Ga een open en eerlijk gesprek aan met de vertrekkende medewerkers. Wat is de reden dat ze weggaan? Had je iets kunnen doen om dat te voorkomen? Met die informatie kun je de uitstroom verkleinen. 

Heb je moeite met het vinden van het juiste talent? Begin je zoektocht met hulp van ons digitale platform Connect. Hier stellen we onze zorgvuldig gescreende professionals graag aan je voor. Een unieke inkijk in ons netwerk, waar jij altijd en overal toegang tot hebt.

 

 2. Focus op de mentale gezondheid van je medewerkers

De coronacrisis hakt er bij veel werkenden (psychisch) stevig in. De werkstress neemt toe: mensen zitten langer achter hun laptop, bewegen nauwelijks en voelen zich soms eenzaam door al het thuiswerken. Dit durven ze echter vaak niet te delen. Dat zorgt ervoor dat leidinggevenden niet weten hoe ze het gesprek aan kunnen gaan.

Aandacht voor de mentale gezondheid van je medewerkers is ontzettend belangrijk. Praten over (psychische) klachten helpt om elkaar beter te leren begrijpen en kan het ziekteverzuim tegengaan. Ziekteverzuim heeft namelijk een hoog prijskaartje voor organisaties. Vraag daarom als manager wat jouw medewerkers belangrijk vinden aan het werk dat ze doen. Waar krijgen ze energie van? Waar hebben ze plezier in? Maar vraag ook wat stress zou kunnen opleveren. Je hoeft dus niet direct op de man af te vragen wat iemand zijn of haar psychische klachten zijn. Vraag je medewerkers wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen en open het gesprek.

 

 3. Hybride werken is niet meer weg te denken

Na twee jaar coronamaatregelen kunnen we wel concluderen; hybride werken is een blijvertje. De combinatie van thuiswerken en het werken op locatie heeft voor veel werknemers zijn vruchten afgeworpen. Denk aan een betere balans tussen werk en privé, minder woon-werkstress en een verhoogde productiviteit. Naast de kansen die hybride werken biedt is het ook belangrijk dat je bewust bent van mogelijke uitdagingen. Zo kan het voor minder verbinding zorgen tussen collega’s en teams. Om maar niet te beginnen over het IT-oerwoud van applicaties, teams en documenten waar soms moeilijk een weg in te vinden is.

Daarom is het belangrijk om te kijken hoe je het hybride werken voor je personeel zo goed mogelijk kan invullen. Denk aan het inrichten van een goede fysieke én digitale werkplek. Zorg voor goed hanteerbare digitale platforms waarmee medewerkers altijd en overal kunnen samenwerken. En vergeet vooral niet om aan jouw medewerkers te vragen hoe hybride werken bij ze verloopt.