Blog over winterdip

7 tips om de winterblues te weren van de werkvloer

De wintertijd is weer ingegaan, het wordt weer vroeger donker en dat betekent minder zon. Dat wordt oppassen voor een winterdip. Kun je daar wat aan doen? Ja. Je humeur kun je sturen. Daar doe je niet alleen jezelf een plezier mee, ook je collega’s. Want niemand zit te wachten op een collega die elke dag de winterblues met zich meezeult naar het werk. Daarom geven wij je 7 tips om de winterdip van de werkvloer te weren!

  1. Zet je favoriete muziek op (en zing hardop mee!)

Reis je met de trein of de auto naar je werk? Zet je favoriete muziek op en de wereld ziet er direct al een stuk vrolijker uit. Zit je ‘s ochtends alleen in de auto? Zing dan lekker hardop mee! Zingen maakt namelijk hormonen vrij in je lichaam die zorgen voor een geluksgevoel.

  1. Zorg voor zoveel mogelijk daglicht op je werk

De oorzaak van een winterdip is een tekort aan licht. Dus open die gordijnen! Omhoog die jaloezieën! Laat zoveel mogelijk daglicht toe op je werkplek.

  1. Lunch je gelukkig

Nee, daarmee bedoelen we niet dat broodje kroket. We hebben het over gezonde voeding. Je lichaam heeft in de winter extra behoefte aan vitamines en mineralen. Een vitaal en energiek lichaam helpt je om ook in je hoofd vitaal en energiek te blijven.

  1. Ga naar buiten tijdens de pauze

Elk extra straaltje UV-licht dat je meepikt is mooi meegenomen. Dus zit je de hele dag binnen op kantoor? Breng je pauze dan zoveel mogelijk buiten door. De buitenlucht zal je sowieso goed doen.

  1. Ga extra sporten voor of na je werk

Juist in de winter is het goed om er een schepje bovenop te gooien in de sportschool. Dankzij de endorfines die vrijkomen met sporten voel je je gewoon beter.

  1. Organiseer een borrel

Een feestje plannen voor de collega’s zorgt voor blije gezichten. Niet in de laatste plaats bij jezelf. Als organisator ben je even met iets anders bezig dan je dagelijkse werk. Je krijgt waardering van je collega’s. En de borrel zelf is natuurlijk ook leuk om naar uit te kijken.

  1. Maak nieuwe plannen

Stel jezelf een nieuw doel in het vooruitzicht. Iets dat je echt wilt bereiken en waar je warm voor loopt. Of pak juist iets aan wat je al een tijdje voor je uitschuift. Ga ermee aan de slag en zorg dat je vooruitgang boekt. Zeker weten dat je geen tijd hebt voor een winterdip!