Blog over lichaamstaal

5 tips om je lichaamstaal te verbeteren

"Wat je uitstraalt is minstens zo belangrijk als wat je zegt" We communiceren de hele dag door met elkaar. En meestal letten we daarbij goed op onze woorden. Maar wat je uitstraalt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Je lichaamstaal kan je boodschap versterken, maar ook afzwakken of zelfs tegenspreken. Het is dus verstandig om je bewust te zijn van je lichaamshouding. Hoe je dat doet? Wij geven je 5 tips.

1. Zorg voor een open houding
Hoe comfortabel het ook is, probeer je armen en benen nooit te kruisen. Met deze gesloten houding scherm je jezelf af voor een open benadering. Het is beter om je armen ontspannen op tafel te leggen en je benen stevig op de grond te plaatsen. Zo’n open houding is uitnodigend en laat zien dat je sterk in je schoenen staat!

2. Voel je thuis
Ga eens bij jezelf na hoe jij je gedraagt als je thuis bent. Zing je onder de douche of dans je de hele kamer door? Je lichaam straalt van zelfvertrouwen. Wat weerhoudt je om dit zelfvertrouwen ook buiten de deur uit te stralen? We zeggen niet dat je dansend en zingend je gesprekspartners tegemoet moet treden. Maar probeer wel dat thuisgevoel mee te nemen naar je werk.

3. Maak oogcontact
Van al je zintuigen hebben je ogen zonder meer de meeste zeggingskracht. Maak daar gebruik van door oogcontact te zoeken met de ander. Je maakt zo niet alleen connectie met elkaar, je onderstreept er ook je verhaal mee. Oogcontact is een signaal van interesse en zelfvertrouwen.

4. Houd je borst naar voren
Veel mensen laten hun schouders hangen, waardoor ze zich klein en onbelangrijk maken. Toch heeft iedereen alle recht om op te vallen en te stralen. Probeer je borst op te tillen, zonder dat je je schouders aanspant. Je zult merken dat je gemoedstoestand verandert. De buitenwereld ziet zo plots een krachtig persoon tegenover zich.

5. Ga hardlopen
Hardlopen is goed voor je spieren én voor je houding. Want tijdens het lopen neem je automatisch een goede houding aan. Na verloop van tijd went je lichaam hieraan en ga je vanzelf deze houding aannemen. En het mooie is dat je er ook nog eens een goede conditie aan overhoudt.