Blog over jezelf verkopen

Elevator pitch: zo verkoop jij jezelf in 30 seconden

Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een pitch of een netwerkbijeenkomst. Er zijn diverse situaties waarin jij een elevator pitch houdt. Weet jij hoe je dit het beste aanpakt? Wij geven je tips om jezelf beter te verkopen!

Ga direct naar

    Wat is een pitch?

    Een pitch is een korte uitleg over de toegevoegde waarde van een product, dienst of persoon. De term pitch komt voort uit het idee dat je iets in een korte speech van maximaal 60 seconden moet verkopen. Lukt het je niet binnen die tijd? Dan heb je niet duidelijk genoeg voor ogen wat die toegevoegde waarde eigenlijk is.  

    Wat is een elevator pitch?

    Stel je nu eens voor dat je samen met iemand in die lift stapt en voordat je beneden bent, moet die ander overtuigd zijn. Spontaan, on the spot, helemaal uit je hoofd en in maximaal 60 seconden. Vandaar, de naam 'elevator pitch'.

     

    Elevator pitch over jezelf

    Met een goede elevator pitch maak jij op belangrijke momenten het verschil. Wellicht kom je een manager tegen van een bedrijf waar je graag wilt werken. Dan is het perfect als jij ter plekke van die gelegenheid gebruik maakt om jezelf te pitchen. Wij vertellen je in negen duidelijke stappen hoe je een elevator pitch voor jezelf maakt die jouw gesprekspartner zeker overtuigd van jouw toegevoegde waarde.

    Stap 1: Waarom jij?

    Waar blink jij in uit? Dat is de basis van jouw elevator pitch. Dat moet je dus helder voor ogen hebben voordat je de rest gaat uitwerken. Waar vragen mensen jou voor? Wat doe je met het grootste gemak, waar anderen moeite mee hebben? Ga op zoek naar jouw kernkwaliteit. Vind je het moeilijk om dit over jezelf te zeggen? Vraag het dan aan anderen. Hoor je hetzelfde antwoord vaker voorbijkomen? Dan is dat jouw kernkwaliteit.

    Stap 2: Beantwoord de 5 W

    Een elevator pitch is dé kans om in korte tijd indruk te maken en interesse te wekken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pitch de juiste snaar raakt? De 5-W methode biedt de oplossing. Deze methode draait om vijf essentiële vragen

    • Wie ben je?
    • Wat voor werk doe je?
    • Wat kun je allemaal?
    • Wat is jouw kernkwaliteit?
    • Wat zoek je precies?

    Door de 5-W methode toe te passen, creëer je een gestructureerde en impactvolle elevator pitch die in een mum van tijd de aandacht trekt en jouw boodschap duidelijk overbrengt. Het is de sleutel tot het succesvol pitchen van jezelf, je ideeën of je bedrijf.

    Stap 3: Werk een concreet verhaal uit

    Kijk eens naar je antwoorden bij stap 2. Zitten er vage zaken tussen, die voor jouw gesprekspartner niet direct concreet zijn? Bijvoorbeeld 'ik zoek een nieuwe uitdaging' of 'ik doe momenteel veel verschillende dingen'. Maak die punten concreet. Houd het professioneel, kort en bondig. 

    Stap 4: Werk aan je openingszin

    Natuurlijk kun je niet jouw héle verhaal in 60 seconden vertellen. De meeste sollicitatiegesprekken duren niet voor niets een uur. Maar met jouw elevator pitch maak je iemand nieuwsgierig naar jouw verhaal. Zodra de lift beneden is, willen ze een afspraak inplannen om de rest te horen. Je 'vangt' diegene dus met een passende pitch waaruit direct duidelijk is wat ze eraan hebben om verder naar je te luisteren. Dat begint met een openingszin. Wat hierin goed werkt is een vraag stellen. Of een herkenbare situatie schetsen.

    Stap 5: Sluit af met een vraag

    Zoals gezegd is de elevator pitch slechts het begin van jouw overtuigende verhaal. Om ervoor te zorgen dat jouw gesprekspartner na jouw pitch verder wilt praten, sluit je bij voorkeur af met een vraag.

    Stap 6: Houd de tijd bij

    Je verhaal is nu af. Je elevator pitch staat als een huis. Je hebt jouw toegevoegde waarde concreet en weet precies hoe je de aandacht van je gesprekspartner vangt. Top! Nu is het zaak om die elevator pitch ook binnen de elevator tijd te houden. Hou de tijd bij en schaaf net zolang tot je onder de 60 seconden zit.

    Stap 7: Wees niet te bescheiden

    De meeste mensen vinden het moeilijk om op te scheppen over zichzelf. Daarom zijn ze bescheiden over hun prestaties en successen en claimen ze niet snel dat ze ergens heel goed in zijn. Maar dat gaan we in onze elevator pitch helemaal anders doen. Hou het realistisch, maar wees een keer niet zo bescheiden. Zelfverzekerdheid levert je veel meer op.

    Stap 8: Denk aan je houding

    Vergeet niet te glimlachen! Jouw elevator pitch werkt nog effectiever wanneer je het met enthousiasme en een glimlach brengt. Op deze manier laat je zien dat je trots bent op jouw toegevoegde waarde en bovenal een plezierig persoon om mee samen te werken. Lees meer over non verbale communicatie

    Stap 9: Leer je pitch uit je hoofd

    Je weet nooit wanneer je ‘in die lift staat’ en jouw verhaal ineens moet doen. Oefen dus net zolang tot je het uit je hoofd kan. Je zal zien dat je jouw elevator pitch met meer zelfvertrouwen brengt wanneer je deze gewoon kent. En het is makkelijker om je verhaal iets aan te passen naar gelang de situatie, wanneer je niet over de inhoud na hoeft te denken. Oefenen, oefenen, oefenen en dan komt het helemaal goed met jouw elevator pitch!

     

    Elevator pitch voorbeeld

    We hebben ter inspiratie nog twee voorbeelden voor je van een goede, concrete elevator pitch.

    "Wat fijn je te ontmoeten! Mijn naam is Robert en ik ben al sinds jongs af aan helemaal weg van techniek. Als engineer binnen de hightech industrie mag ik werken met de nieuwste technieken en elke dag uitdagende problemen oplossen. Waar ik trots op ben is dat ik regelmatig technische vraagstukken op weet te lossen, waar anderen niet uitkwamen. Ze komen dan ook regelmatig naar mij daarvoor. Daar zou ik graag meer mee gaan doen, met het coachen en aansturen van minder ervaren collega’s. Hoe is dat bij jullie geregeld met doorgroeimogelijkheden?"

     

    "Ken je dat? Dat iedereen schreeuwt om een planning voor het project en dat vervolgens niemand zich eraan houdt? Ik heb gemerkt dat het vooral om eigenaarschap gaat. Betrek de mensen bij het opstellen van de planning. Dan houden ze zich er maar wat graag aan. Mijn naam is Wendy trouwens. Ik ben werkvoorbereider bij een lokale aannemer. Dat voorbereiden en plannen van bouwprojecten, dat heb ik wel goed onder de knie. Dus voordat het saai begint te worden, ben ik wel toe aan wat complexere projecten. Jullie hebben een aantal grote projecten binnengehaald toch? Hebben jullie de teams al samengesteld?"