Blog over managementkwaliteiten

10 tips om dé manager te worden die je team zoekt

Elke manager heeft zijn/haar eigen talenten, maar er zijn een aantal kwaliteiten die iedere goede manager nodig heeft. Google heeft onderzoek gedaan naar de gewoonten van effectieve managers. In 2008 zijn ze begonnen met het onderzoek naar wat een goede manager maakt onder de codenaam Project Oxygen. Hierin zijn 10 eigenschappen naar voren gekomen die de beste managers bezitten.

  1. Coaching
    Probeer niet elk probleem meteen op te lossen, laat je team het zelf oplossen. Deel op het juiste moment de juiste inzichten. Hierdoor doet je team waardevolle ervaringen op.
  2. Geef genoeg vrijheid
    Geef je mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen.
  3. Creëer een veilige omgeving
    Daarbij hoort het bouwen van vertrouwen in teams. Je team moet zich veilig genoeg voelen om risico’s te nemen zonder dat ze daarvoor direct gestraft worden of voor schut worden gezet.
  4. Ken je team
    Weet wat de capaciteiten van je teamleden zijn en gebruik emotionele intelligentie om je mensen te motiveren en hen te helpen bij het realiseren van hun potentie.
  5. Communicatie
    Communicatie bestaat uit het opnemen en het delen van informatie. Door goed te luisteren kun je de kern achterhalen, toon je begrip en bouw je commitment op. Als je oprecht luistert voelen je werknemers zich persoonlijk gewaardeerd. Wees zo transparant mogelijk in je communicatie. Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is en ontstaan er geen onduidelijkheden.
  6. Stimuleer groei
    Ondersteun loopbaanontwikkeling en bespreek prestaties. Steun je teamgenoten en help ze bij het realiseren van hun doelen.
  7. Een duidelijke visie
    Professionals vinden het belangrijk dat hun manager een goed beeld heeft van waar hij/zij heen wil met het team. Deel dit ook met je team, deel de verwachtingen en welke rol elk teamlid hierin heeft.
  8. Advies
    Zorg ervoor dat je begrijpt wat je team doet, neem de tijd om jezelf op de hoogte te brengen van de dagelijkse bezigheden en uitdagingen van je team. Hierdoor kun je je team ook adviseren en goed toezicht houden.
  9. Zie het grote plaatje
    Goede managers hebben de capaciteit om het grote plaatje zien en werken ten gunste van het bedrijf als geheel. Het is dus niet jouw afdeling tegen de andere afdeling.
  10. Keuzes maken
    Neem de leiding, maak de lastige beslissingen en zorg ervoor dat iedereen de argumentatie achter die keuze begrijpt. Zorg er daarna voor dat het plan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Dit zijn de managers die ervoor zorgen dat hun team en de organisatie grootse dingen realiseren.