Update jij regelmatig je LinkedIn-profiel? Nee? Je bent niet de enige. Misschien denk je: “Ik heb mijn profiel keurig ingevuld. Ik ben niet van baan gewisseld. Ik ben niet op zoek naar een nieuwe baan. Dus waarom updaten?” Toch is het juist wel slim en goed om regelmatig je LinkedIn-profiel te updaten. Benieuwd waarom? En weten hoe je dat doet? Lees snel verder.
Profielfoto
Te beginnen met je profielfoto. Het is de eerste indruk van je LinkedIn-profiel, dus zorg dat dit een representatieve foto is. Daarnaast kun je zelf ook relevante foto’s van projecten, slideshows en video’s toevoegen aan je profiel.
Samenvatting
De samenvatting komt bovenaan je profiel te staan onder je basisgegevens. Hier kun je je onderscheiden van anderen. Vraag eens aan anderen wat zij goede eigenschappen aan jou vinden, en verwerk dit in je samenvatting. Goede kans dat je nieuwe kwaliteiten van jezelf hoort die je zelf als gewoon beschouwt maar juist voor een ander als onderscheidend worden gezien.
Ervaringen
Of je nu wel of niet van baan bent veranderd, waarschijnlijk heb je niet stilgezeten het afgelopen half jaar. Maar heb je ook helder gedocumenteerd wat je allemaal gedaan hebt? Op welke bijdragen, werkzaamheden en projecten kijk jij met trots terug? Welke nieuwe ervaringen heb je opgedaan? Zet ze in je LinkedIn-profiel.
Je recente werkzaamheden zijn het meest interessant voor mensen die je profiel bekijken. Zorg dat je deze het meest uitgebreid beschrijft, zonder teveel in details te treden. Werkzaamheden uit het verleden kun je juist wat korter beschrijven.
Vaardigheden en aanbevelingen
Onder jouw ervaringen staan je vaardigheden en aanbevelingen. Zoals je zelf vaak naar beoordelingen kijkt van anderen, kijken recruiters ook naar referenties vanuit oude werkgevers of collega’s. Meestal doen zij dit niet uit zichzelf, dus schroom vooral niet om hierom te vragen. Hetzelfde geldt voor de vaardigheden: pak als leidraad max. 10 vaardigheden en laat deze beoordelen door iemand anders.
Je eigen URL
Je kunt de standaard URL van je profiel aanpassen. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid in externe zoekmachines zoals Google. Je kunt de URL aanpassen als je in de rechterkolom klikt op ‘Mijn openbare profiel bewerken’. Er wordt een nieuw venster geopend. In het nieuwe venster staat rechts bovenaan ‘URL van openbare profiel bewerken’. Klik op het icoontje achter de URL (een potlood) om de URL aan te passen.
Zo verrijk je je profiel
1. Ga naar je persoonlijke profiel op LinkedIn.
2. Ga naar het gedeelte waar je media aan wil toevoegen, bijvoorbeeld naar het gedeelte waar je profielfoto, functie en samenvatting staan, of naar het gedeelte waar je werkervaring beschreven staat.
3. Klik op het icoontje met het potlood.
4. Selecteer het document van je computer of voeg een link naar een webpagina toe.
5. Geef het document of de link een aantrekkelijke beschrijving.
6. Klik op Opslaan.
Wij adviseren je om minimaal elke 3 tot 6 maanden je LinkedIn-profiel op deze manier op te poetsen.
Succes!