1. Een scherpe kopregel
Wil je opvallen en meteen een statement maken? Dan begint dat met een sterke binnenkomer. Zorg daarom dat er meer in je LinkedIn headline staat dan enkel je functietitel. Gebruik deze ruimte juist om duidelijk te maken wat je drijft, wat je kunt en wat je visie is. Zo creëer je meteen een opvallende binnenkomer voor bezoekers van je profiel.
2. Gebruik storytelling in je LinkedIn samenvatting
Een kurkdroge samenvatting van standaard zaken? Daar wordt niemand warm of koud van. Zeker die recruiter of toekomstige werkgever niet. Maak er daarom een interessant kort verhaal van met behulp van storytelling. Vertel in de LinkedIn samenvatting op een aansprekende en actieve manier over onder andere wat je bereikt met jouw skills, hoe je zelf tegen dingen aankijkt en eventuele ambities. Als je hier een goedlopend verhaal van maakt, is de kans veel groter dat bezoekers het ook daadwerkelijk lezen. En dat juist jouw verhaal blijft hangen.
3. Voorkom een overvloed aan 'buzz woorden'
Gebruik jij zogenaamde 'buzz words'? Grote kans van wel. Bijna iedereen doet het namelijk. En juist daarom, is een van onze tips voor je LinkedIn profiel om het met mate te doen. Met 'buzz words' doelen we op containerbegrippen die veel mensen (overmatig) veel gebruiken. Denk aan woorden zoals ervaren, strategisch, innovatief, gespecialiseerd. Ons advies: gebruik ze als ze echt in de context passen en mijd ze vooral wanneer niet essentieel. Met deze termen ga je het verschil niet maken.
4. Vraag om aanbevelingen op LinkedIn
De volgende in ons lijstje met LinkedIn profiel tips is de aanbeveling. Zie het als een online referentie. Waardevol, aangezien iedereen natuurlijk alleen maar positieve dingen vertelt in zijn/haar profiel. Dus als lezer neem je dat met een korreltje zout. Daarom is de mening van iemand anders juist krachtig en een stuk overtuigender. Vraag daarom een aantal mensen die echt iets nuttigs kunnen vertellen over jouw skills om een aanbeveling te schrijven. Een mooie aanvulling om je LinkedIn profiel te verbeteren.
5. Claim autoriteit & zichtbaarheid met publicaties
Wil je als expert gezien worden? Dan zijn publicaties een sterke manier om aan deze status te bouwen. Bekijk welke onderwerpen goed bij jou passen en schrijf hier een blog of long read over. Door deze vervolgens via LinkedIn profiel te publiceren, kom je in beeld en overtuig je de lezer met een sterke inhoud van jouw skills en meerwaarde. En ook handig: ze blijven op je profiel staan.
6. Blijf actief
Tot slot de laatste van onze tips voor LinkedIn: blijf actief. Plaats regelmatig bijdragen / updates (bijvoorbeeld de publicaties) en zorg dat je in beeld blijft. Heb je (voor je gevoel) weinig interessants te melden? Blijf dan actief door regelmatig te reageren op posts van andere mensen. Ook dit is een interessante manier om in beeld te komen bij indirecte connecties.
Nog meer handige tips voor professionals
Tot zover deze snelcursus met tips om je LinkedIn profiel te verbeteren. Benieuwd naar meer tips? Bekijk dan ook onze andere handige tips & tools voor professionals. Zo blijf je Continu groeien. En daar word jij een betere professional van!