
Zo kap je een gesprek vriendelijk af
Je kent ze vast en zeker wel in je omgeving, mensen die lang van stof zijn. Goed nieuws! Met deze tekstuele voorzetjes maak je beleefd een einde aan een conversatie!
Time management begint bij het stellen van prioriteiten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Voor het stellen van prioriteiten nemen wij een voorbeeld aan de voormalige president van Amerika: de heer Eisenhower. Prioriteiten stellen was een must, daarom ontwikkelde hij het Eisenhower Model ook wel de ‘Eisenhower Matrix’ genoemd. Dat werkt zo!
Belangrijk
Niet belangrijk
Urgent
Niet urgent
Pak de laatste 10 minuten van je werkdag om het model van Eisenhower toe te passen.
Pak je takenlijst erbij, maar dan ook echt alle taken die er op je lijst staan.
Zet iedere taak in het Eisenhower Model op de juiste plek. Het verschil tussen urgent en belangrijk: urgent is het als er iemand serieus in de problemen komt als het niet meteen gedaan wordt en belangrijk zijn de taken waar het in je functie om draait.
Als je dit gedaan hebt kun je met een gerust hart naar huis.
De volgende ochtend begin je met de taken die onder kolom 1 en 2 vallen. Als mensen in de ochtend naar je toe komen met taken die in kolom 3 of 4 thuis horen, verwijs deze taken dan naar de middag. Na de lunch check je hoe het ervoor staat met je taken in kolom 1 en 2. Mochten je taken niet af zijn, controleer je planning of je tijd hebt om ze alsnog af te maken of dat je ze moet verschuiven naar de volgende dag. Eindig je dag weer met je takenlijst.
Zorg dat je goed het onderscheid blijft maken tussen urgent en belangrijk. Dit zal je helpen om je prioriteiten op orde te houden. Succes!