
4 waardevolle lessen die we kunnen leren van Koning Willem-Alexander
Wat kunnen we eigenlijk leren van Koning Willem- Alexander? We delen een aantal belangrijke lessen en hoe jij dit in jouw eigen werk toepast.
Smileys, emoticons, emoji’s of hoe je ze ook noemt, iedereen kent ze. En bijna iedereen, ook jij waarschijnlijk, gebruikt ze regelmatig. Meer dan 30% gebruikt emoji’s zelfs meerdere keren per dag. De vraag is: kan je nou wel of niet emoji’s gebruiken in je zakelijke communicatie? Mag je bijvoorbeeld emoji’s appen aan collega’s? We zetten de do’s en don’ts voor je op een rij.
Disclaimer: wist je dat een emoticon en een emoji niet hetzelfde zijn? Emoticons zijn samengesteld uit leestekens :-) en emoji's zijn de meer kleurrijke varianten die je vaak bij het Whatsappen gebruikt. In dit artikel hebben we het over emoji’s.
Je bedrijfscultuur is leidend. Heerst er een formele sfeer? Dan is het waarschijnlijk een no go. Werken er veel jonge collega’s, dan kan emoji’s gebruiken in zakelijke communicatie vrijwel zeker. Werk je er pas net? Dan merk je snel genoeg wat de cultuur is.
Wees selectief in het gebruik van verschillende emoji’s. Per ongeluk een hartje of een knipoog sturen kan behoorlijk ongelukkig uitpakken, wanneer je eigenlijk een onschuldigere duim of een smiley wilde sturen.
Wees zuinig in het gebruik van emoji’s. Te weinig emoji’s appen naar collega’s bestaat niet. Te veel wel. Een overkill aan emoji’s is buitengewoon storend. Zelfs in een azzppje dat privé bedoeld is.
Emoji’s staan nooit op zichzelf. Gebruik ze ondersteunend om bijvoorbeeld een complimentje wat persoonlijker te maken.
Houd rekening met je ontvanger. Het gebruik van emoji’s is cultuurgebonden. Of het goed ontvangen wordt, hangt af van factoren zoals leeftijd, functie en achtergrond.
Een nieuwe relatie, klant of collega? Iemand die je nog nooit hebt gezien of aan je is voorgesteld kun je beter geen emoji’s sturen. Je weet immers niet hoe hij of zij er tegenover staat.
Inkoppertje. Iemand die nooit emoji’s gebruikt en het gebruik van emoji’s in zakelijke communicatie daarom waarschijnlijk ongepast vindt, stuur jij dus ook geen emoji’s.
Emoji’s die bewegen horen, hoe mooi ze ook zijn, niet thuis in zakelijk communicatieverkeer.
Emoji’s gebruiken in zakelijke mails kan best, zolang je maar de afweging maakt of het gepast is. Die afweging maak je door om je heen te kijken, de bedrijfscultuur te snappen en rekening te houden met de ontvanger van jouw bericht. Wanneer collega’s het onder elkaar versturen, dan kun jij het ook doen. Hetzelfde geldt voor communicatie met klanten, relaties of leveranciers. Uiteraard is er ook nog je buikgevoel. Hoe voel jij jezelf daarbij? Twijfel je? Doe het dan niet. Zo loop ook niet het risico dat je een flater slaat.