
4 waardevolle lessen die we kunnen leren van Koning Willem-Alexander
Wat kunnen we eigenlijk leren van Koning Willem- Alexander? We delen een aantal belangrijke lessen en hoe jij dit in jouw eigen werk toepast.
Voelen coachinggesprekken vaak als een verplicht nummertje? Vind je een gesprek overbodig als je medewerkers toch al goed functioneren? Of wil je de gesprekken effectiever laten verlopen? Maak dan kennis met het GROW-model. Met dit vierstappenmodel blijf je op een coachende manier het gesprek met een ander voeren.
Waarom is coachend leidinggeven nou zo belangrijk? Het is een ideale manier om de zelfstandigheid van je medewerkers te stimuleren en ervoor te zorgen dat ze zelf beslissingen durven te nemen. Iemand vertellen wat hij of zij moet doen om iets te bereiken is op de lange termijn veel minder effectief dan iemand zelf laten ontdekken wat hij of zij ervoor moet doen.
Een veel gebruikte methodiek voor coachend leidinggeven is het GROW-model. Dit model is opgebouwd uit vier stappen, waarmee je medewerker simpel en snel zelf een groeiplan uitwerkt. De vier stappen zijn:
We leggen hieronder per stap uit wat deze inhoudt en we geven voorbeeldvragen voor jou als coachend leidinggevende.
Start het gesprek met de ‘G’ van Goal. Wat wil de medewerker bereiken? Hoe moet de situatie eruitzien om hem of haar gelukkig te maken? Probeer samen met de medewerker doelen op te stellen die meetbaar en haalbaar zijn.
Enkele voorbeeldvragen:
De tweede stap legt de huidige stand van zaken onder de loep (Reality). Waar ligt nu daadwerkelijk het probleem of de uitdaging? Wie zijn hierbij betrokken? Wat heeft de medewerker tot nu toe ondernomen om aan de uitdaging te werken? En waarom werkte dat wel of niet?
Enkele voorbeeldvragen:
Ga nu verder met het onderdeel Options. Wat zijn precies de mogelijkheden voor de medewerker om de gestelde doelen te bereiken? In deze fase probeer je samen ideeën te genereren die kunnen bijdragen aan het behalen van deze doelen.
Enkele voorbeeldvragen:
Je eindigt het gesprek met het laten opstellen van een actieplan. In deze afrondende fase beschrijft de medewerker wat hij of zij gaat ondernemen om de gestelde doelen te bereiken en de persoonlijke groei te verwezenlijken.
Enkele voorbeeldvragen: