Wat kunnen we eigenlijk leren van Koning Willem- Alexander? We delen een aantal belangrijke lessen en hoe jij dit in jouw eigen werk toepast.
Jij bent de spil tussen verschillende stakeholders, die allemaal andere belangen hebben. Hoe zorg jij ervoor dat je jouw stakeholders op de werkvloer en de bouwplaats weet te bereiken?
Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een pitch of een netwerkbijeenkomst. Er zijn diverse situaties waarin jij een elevator pitch moet houden. Weet jij hoe je dit het beste aan kunt pakken? Lees het hier
Je lichaamstaal kan je boodschap versterken, maar ook afzwakken of zelfs tegenspreken. Het is dus verstandig om je bewust te zijn van je lichaamshouding. Hoe je dat doet? Wij geven je 5 tips.
Ken je dat? Je begint een gesprek met iemand, maar voordat je het weet zit je zonder gespreksstof. Wat volgt, is een stilte. Een laaaange stilte… Krijg jij daar een ongemakkelijk gevoel van? Dan hebben we 8 handige tips voor je om je voortaan uit een dergelijke situatie te redden...
Koetjes en kalfjes gesprekken tijdens de kerstborrel. Oftewel: small talk. Het lijkt oppervlakkig en nutteloos maar dat is het zeker niet! Small talk breekt het ijs en zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen in elkaars gezelschap. Vind je dat lastig?
Stopwoorden als ‘zeg maar’, ‘als het ware’, ‘weet je’, ‘of zo’ en natuurlijk ‘uhm’. Stopwoorden maken je communicatie ook zwakker. Waarom gebruiken we stopwoorden eigenlijk? En hoe kom je ervan af?
Misschien vind je emoji’s in zakelijke communicatie onprofessioneel. Toch komen we ze steeds vaker tegen in berichten en e-mails. Wat kan wel? En wat kun je beter niet doen?
Efficiënt vergaderen is moeilijker dan je denkt. Vergaderingen lopen vaak uit, met als gevolg dat je te laat op een afspraak verschijnt of een project niet op tijd kan afronden. Een vergader agenda is zeker niet onbelangrijk, gebruik ons gratis template voor een efficiënte vergadering..
Het goed managen van verwachtingen en behoeften. Hoe je dat goed aanpakt, lees je in het stappenplan.
Je kent ze vast en zeker wel in je omgeving, mensen die lang van stof kunnen zijn. Goed nieuws! Met deze tekstuele voorzetjes maak je beleefd een einde aan een conversatie! Lees meer..
Wist je dat je woorden maar voor 7% bepalen hoe je overkomt tijdens een gesprek? 93% van alle communicatie is non-verbale communicatie. Je lichaamstaal is dus enorm belangrijk. Benieuwd hoe je die effectief inzet? Lees onze tips..
Een nieuwe collega, nieuwe klant of branchegenoot op een netwerkbijeenkomst… Je ontmoet regelmatig nieuwe mensen op de werkvloer. En als je even niet oplet ben je de naam al weer kwijt. Pijnlijk… Deze 5 tips helpen je uit de brand als je een naam even niet meer weet!
Juist als je een drukke baan hebt of veel verantwoordelijkheid draagt, is het belangrijk dat je relaxed toewerkt naar je welverdiende vakantie. Hoe dan? Lees meer..
Je lichaamstaal kan je boodschap versterken, maar ook afzwakken of zelfs tegenspreken. Het is dus verstandig om je bewust te zijn van je lichaamshouding. Maar ook de lichaamshouding van een ander! Collega Kyra geeft je in dit filmpje tips over je eigen lichaamshouding maar ook hoe je die van een ander kan lezen.
Kritiek leveren op diegene die jouw salaris betaalt is niet eenvoudig. Toch zal een goede baas je feedback accepteren en zelfs waarderen. Mits je jouw terugkoppeling op een goede wijze overbrengt. Hier volgen 5 tips voor het geven van feedback aan je baas.
Werkplezier betekent dat je met veel plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden. Doe daarom je voordeel met de tips en vergroot het plezier in je werk.
Hoeveel of weinig mensen je ook voor je hebt, presenteren kan knap lastig zijn. Maar geen paniek. Met deze 5 tips gaat je volgende presentatie als een speer.
Wat doe je aan als het tropisch warm is? Elke branche heeft zo zijn of haar eigen (ongeschreven) richtlijnen als het gaat om kleding naar het werk. Lees onze tips zodat je deze tropische hitte doorkomt in stijl!
Na veel wikken en wegen staat je besluit vast: je gaat van baan wisselen. Op naar die nieuwe droombaan! Maar… eerst komt nog het moeilijke moment. Ontslag nemen bij je huidige werkgever. Met deze 5 tips kun jij op een nette en professionele manier het pand verlaten.
Je ontvangt elke periode netjes een loonstrook in je (digitale) brievenbus. Het bedrag dat op je rekening komt te staan, weet je vast en zeker wel te vinden. Maar wat houdt die loonheffing nou eigenlijk in?
Heb jij binnenkort je eindejaarsgesprek? En wil je daar straks met een goed gevoel op kunnen terugkijken? Bereid je dan goed voor. Hoe je dat doet? Door jezelf deze 5 vragen te stellen. En ze eerlijk te beantwoorden...
Wil jij van komend jaar je beste jaar ooit maken? Bekijk dan hier 30 vragen om jezelf te stellen voor glasheldere doelen in jouw jaarplan.
Heb jij wel eens een uurtje over in je agenda? Bijvoorbeeld aan het einde van de dag? Je bent niet de enige. Wil je zo’n verloren uurtje niet uitzitten, maar effectief benutten? Dan hebben wij 5 nuttige opties voor je.
Beland je in een vergadering, maar heb je geen idee waar het over gaat? Heb je een bespreking, maar ben je vergeten je voor te bereiden? Geen paniek. Met deze 7 simpele trucjes val je niet door de mand en weet je toch een slimme indruk te maken.
Mensen met veel zelfvertrouwen ervaren meer geluk in hun werk, nemen meer initiatieven en durven belangrijke beslissingen te nemen. Zo krijg je meer zelfvertrouwen, lees meer..
Door klantgericht te communiceren kun je de klantwaarde verhogen. Samengevat kom je met onderstaande 4 stappen tot een ideale klantwaarde. Lees de stappen hier.
Het interpreteren van lichaamstaal is niet eenvoudig. Proberen te achterhalen wat de ander nou echt denkt of voelt is lastig, maar aan de hand van de gebaren en de gezichtsuitdrukking van de ander kun je heel wat aflezen...
Als engineer sta je voor je technische kennis en ervaring. Daar ligt je toegevoegde waarde. Maar vergeet je sociale vaardigheden niet. Juist daarmee scoor je punten bij je collega’s. Benieuwd hoe je dat precies doet, je sociale vaardigheden inzetten? Wij geven je 5 tips.
Wat als de stapel hooi op je vork je te veel wordt? Inderdaad, dan is het tijd om naar je baas te stappen. Hoe je dat slim aanpakt? Met deze 3 stappen…
Zeg eens eerlijk. Waarom werk je eigenlijk? Als je de juiste keuzes wilt maken in je carrière, dan is dit een geweldige hulpvraag. Grofweg zijn er 4 antwoorden mogelijk. Welk antwoord past bij jou en welke conclusies kun je daaraan verbinden?
Uiteraard is iedereen uniek, maar we kunnen aan de hand van het DISC model mensen in vier gedragstypen verdelen. Naast dat het fijn is om te weten wat voor gedragstype je zelf bent, helpt DISC je om je teamgenoten beter te leren kennen. Bekijk hier de types..
Met een knoop in je buik en een rood hoofd verlaat je de vergadering. Je hebt zojuist ongelofelijke kritiek gekregen op je project. En je werkdag begon al zo ‘lekker’ met 10 km file, je telefoon nog thuis en koffie over je toetsenbord. Hoe ga je de rest van de dag vrolijk doorkomen, zonder te hoeven acteren? Deze 4 tips gaan je helpen...
Ze zijn stiller dan hun extraverte collega’s. Ze staan minder op de voorgrond dan hun extraverte collega’s. Maar dat maakt ze niet minder sympathiek of waardevol. Hier zijn 8 redenen waarom introverte techneuten goud waard zijn.
In elke organisatie lopen ze rond. Dominante types. Collega’s die nogal aanwezig zijn. Verbaal sterke mensen, die graag hun mening met stelligheid ventileren. Hoe ga je nu slim om met zulke types? We geven je praktische tips.
Als operator moet je in het werkveld snel keuzes kunnen maken. In het volgende artikel lees je hoe jij jouw beslissingen op de werkvloer sneller kan nemen.
Werkgevers en professionals kun je indelen in verschillende types met elk zo z’n unieke eigenschappen. We hebben een lijst gemaakt met soorten collega’s die vaak op de werkvloer voorkomen. In welk type herken jij jezelf het meest?
Collega’s, internet, e-mail, social media: het gevaar van afleiding ligt constant op de loer. Als je aan alles toegeeft, kom je nauwelijks nog aan werken toe. Daarom: 6 tips om focus te houden. Laat je nog één keer afleiden en lees ze snel.
Onderzoeksjournaliste en time management expert Laura Vanderkam heeft een aantal jaar geleden onderzoek gedaan naar de ochtendrituelen van succesvolle mensen. Deze gegevens heeft ze gebundeld in het boek: ‘What the Most Successful People Do Before Breakfast’. In dit artikel delen we je graag 5 tips van succesvolle ochtendroutines.
Time management begint bij het stellen van prioriteiten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Voor het stellen van prioriteiten nemen wij een voorbeeld aan de voormalige president van Amerika: de heer Eisenhower. Waarom? Lees verder..
Relaxt kunnen werken is voor velen een uitdaging, of je nu thuis aan het werk bent met kinderen of op kantoor in de kantoortuin. Het is en blijft een uitdaging. We hebben een aantal tips hoe je relaxter werkt en toch bergen werk verzet.
Iedereen kent het wel, je hebt een to-dolijst opgesteld maar het lukt maar niet om die taken effectief af te werken. Uitstelgedrag is meestal een gevolg van een gebrek aan overzicht. In dit blog lees je hoe je tien simpele stappen ervoor zorgt dat je je taak ook daadwerkelijk af krijgt.
Ervaar jij regelmatig of zelfs constant een hoge werkdruk? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Want als jij zelf niet in beweging komt, verandert er niets. En loop je het risico op een burn-out. Ons stappenplan helpt jou verder..
De wekker gaat. Je drukt de snooze-button in en wordt twintig minuten later nog minder uitgerust wakker dan je al was. In alle haast sla je het ontbijt over om toch nog op tijd op je werk te komen. Niet bepaald een ontspannen manier om je dag te beginnen. Hoe zorg je er nou voor dat je de dag ontspannen begint? 6 tips!
Bij het werken in de procestechniek of hightech industrie ontkom je er vaak niet aan om te werken in ploegendiensten. Wat houden die ploegendiensten in en is het wat voor jou? We hebben de voor- en nadelen voor jou op een rijtje gezet.
Met een exit gesprek wil de werkgever er achter te komen wat de exacte reden is waarom je weg gaat en wil hij of zij naar aanleiding van jouw feedback de huidige werkomstandigheden gaan verbeteren. Het heeft ook voor jou voordelen om hier aan mee te werken. Welke dan? We leggen het je uit.
'Nee' zeggen zonder schuldgevoel: check de volgende 10 tips hoe je dat doet.
Vorig jaar bleek dat maar liefst 40 procent van de Nederlanders zijn jaarlijkse vakantiegeld op de spaarrekening had gezet, 30 procent besteedde het vakantiegeld daadwerkelijk aan een vakantie. Wat kun je nou het beste doen met je vakantiegeld? Lees meer..
Of je nu thuis blijft, gaat kamperen in Nederland of naar het buitenland vertrekt, de laatste dagen voor je vakantie gaan vaak gepaard met stress op werk. Met deze checklist voorkom je vakantiestress op je werk!
Thuiswerken komt nog vaak voor, maar heb jij het al onder knie? Weet jij hoe je je werkplek het beste kan inrichten? En hoe je mentaal gezond blijft? Wij zullen de komende weken een aantal praktische tips met je delen. Te beginnen met thuiswerken met kinderen. Lees hier de tips.
Je kan verschillende lessen leren van bordspellen, zoals je strategie bepalen en toch flexibel blijven.
Benieuwd hoe je carrière kan maken? Kijk uit voor deze 13 valkuilen en stel je op als een professional.
Ken je dat? Je hebt een sollicitatiegesprek, presentatie of belangrijke meeting. En daar zijn ze ineens. Zenuwen. De spanning in je lijf neemt toe. En je hartslag bonkt in je keel. Kon je die zenuwen maar uitschakelen… Goed nieuws, dat kan! Lees snel onze tips.
Vind jij het moeilijk om grote beslissingen te nemen? Blijf je ze maar voor je uitschuiven? Bang om de verkeerde keuze te maken? Twijfels kunnen een nuttige raadgever zijn. Maar ze hebben ook een verlammend effect. Stel je zelf de volgende vragen...
Hoe reageer jij als een collega of klant je het vuur aan de schenen legt? Ben je snel uit het veld geslagen? Schiet je meteen in de verdediging? Open je direct de tegenaanval? Relax. Wij geven je 5 tips om je mannetje te staan.
We zien alleen maar de succesverhalen en benadrukken alleen de fantastische dingen die we meemaken. We doen er alles aan om falen te voorkomen. Maar juist door te falen komt het echte succes. Hoe? Wij leggen het je uit
Wij delen in dit blog nieuwe tips over thuiswerken. We gaan verder in op tips over fysieke gezondheid op de thuiswerkplek. Lees hier de tips.
De wintertijd is weer ingegaan, het wordt weer vroeger donker en dat betekent minder zon. Dat wordt oppassen voor een winterdip. Kun je daar wat aan doen? Ja. Je humeur kun je sturen. Lees hier hoe..
Sleur is de sluipmoordenaar van groei en werkplezier. Gelukkig kun je je ertegen wapenen. Wil jij weer fluitend naar je werk? Met deze 7 tips hou je de sleur buiten de deur!
Hoe zorg je ervoor dat je ook echt stappen maakt in je carrière? Wat is nou echt effectief? Daarover gaat dit artikel. Lees snel verder en ontdek hoe jij je carrière in de hoogste versnelling zet.
We weten allemaal hoe waardevol een goed netwerk kan zijn voor je carrière. Ook voor jou als techneut. Maar hoe pak je dat nou slim aan, dat netwerken? Goed nieuws: het is makkelijker dan je denkt. Wij geven je 7 netwerktips.
Met deze tips geef jij een boost aan je carrière. Jij hebt namelijk zelf de regie over jouw loopbaan.
In sommige functies is het belangrijk om goed te kunnen onderhandelen. Ben je met een leverancier aan het onderhandelen over de prijs van materialen? Dan wil je de beste prijs aangeboden krijgen, toch? Maar hoe doe je dat? Wil je beter leren onderhandelen? Check dan deze vier tips hoe jij dat het beste aanpakt.
Onderhandelen over je salaris kan lastig zijn. Toch zijn er een aantal dingen die jij kunt doen om het maximale eruit te halen. Bekijk hier onze 5 tips.
Ben jij wel eens eigenwijs? ‘Stijfkopperij’ is vaker een nadeel dan een voordeel voor je carrière. Niemand werkt graag samen met de stijfkop van het bedrijf. Maar ja, hoe doe je dat, je zin krijgen zonder koppig over te komen? 6 tips!
Heb jij aspiraties om ooit manager te worden? Of ben je net gestart in een managementfunctie? Als beginnend manager komt er veel op je af. Benieuwd naar wat je kunt doen om stress buiten de deur te houden? Wil je weten hoe je jouw medewerkers voor je kunt winnen? Doe dan je voordeel met de volgende 7 tips!
Nooit meer overwerken… Dat moet goed klinken. Leren delegeren is daarbij niet geheel onbelangrijk. Wil jij de kunst van het loslaten onder de knie krijgen? Leer hoe delegeren jou een enorme tijdwinst kan opleveren!
Heb jij het gevoel dat je altijd tijd te kort komt? Zit jij ‘s avonds regelmatig achter je laptop, omdat je overdag minder productief was dan je wilde? Tijd om het anders aan te pakken. Hoe? Lees de tips..
Het einde van het jaar is vaak een moment waarop beoordelingsgesprekken plaatsvinden. Oftewel het eindejaarsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt het functioneren van jou als werknemer beoordeeld. Wat kun je verwachten van een beoordelingsgesprek en hoe kun je je hierop voorbereiden? Lees het in dit blog.
Eindejaarsgesprekken zijn hét moment om je medewerkers te beoordelen, motiveren en bij te sturen. Bovendien zet je er direct de toon mee voor de komende periode. In dit blog alles over de veelgemaakte fouten tijdens eindejaarsgesprekken. Lees er alles over en voorkom fouten.
Leer hoe je de GROW-methode kunt gebruiken tijdens een coachingsgesprek om effectief doelen te stellen en actieplannen te ontwikkelen. Ontdek hoe deze praktische en gestructureerde aanpak kan helpen bij het begeleiden van individuen naar persoonlijke groei en professioneel succes.
Als het op grotere beslissingen aan komt over werk, opleiding of relatie is het vrij moeilijk om de knoop door te hakken. Met de wiskundig onderbouwde manier van de succesvol zakenman Seymour Schulich start je snel met knopen doorhakken! Lees meer.
Er is niets zo dynamisch als de arbeidsmarkt. Vooral nu met de coronacrisis is er een hoop veranderd als het gaat om de manier van solliciteren, functioneringsgesprekken en vergaderingen. We geven je graag een aantal tips hoe je om gaat met de digitalisering in je werk.
Feedback geven heeft een negatief imago. Het is lastig, voelt negatief en vaak zo formeel. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer je weet wat je hierin fout doet, wordt feedback geven simpel en constructief. Hoe? Lees verder..
Het blijft soms moeilijk om je focus bij je werk te houden. Met deze tips behoud jij jouw concentratie!
Tijdens de zomermaanden gaan veel collega's op vakantie. Werk jij tijdens de zomermaanden door? Dan zitten daar veel voordelen aan verbonden.
Ben jij van nature terughoudender dan andere mensen? Praat je liever niet over jezelf en vind jij het moeilijk om contact te leggen met vreemden? Dat zijn kenmerken van een introvert. Het lijkt haast onmogelijk voor jou om te netwerken. Dat is het echter niet, wij geven je 3 tips!
Wanneer is het tijd om van baan te veranderen? Wanneer je deze signalen herkent, is het tijd om te veranderen van werk.
Iedereen kent het wel, je hebt een to-dolijst opgesteld maar het lukt maar niet om die taken effectief af te werken. Uitstelgedrag is meestal een gevolg van een gebrek aan overzicht. Wat als je alleen een takenlijstje hoeft af te werken dat zo eenvoudig is dat het geen denkwerk vereist? Lees meer..