Blog over motivatiebrief

Opening motivatiebrief: zo schrijf je 'm!

Wist jij dat de meeste lezers na 30 seconden besluiten of ze een tekst helemaal gaan lezen of niet? Met een gemiddelde leessnelheid betekent dit circa 100 woorden. Daarom is het belangrijk dat de opening van je motivatiebrief sterk is. In dit artikel lees je praktische tips om de lezers in de eerste zinnen te vangen met een pakkende opening van een motivatiebrief. 

 

Hoe begin je een motivatiebrief 

Zoals bij alle teksten waarmee je iets gedaan wilt krijgen bij de lezer, is het belangrijk om direct de aandacht te vangen. In dit geval wil je dat de lezer van jouw motivatiebrief je uitnodigt voor een kennismakingsgesprek. En dus dat hij of zij jouw brief geheel gaat lezen. Zorg er daarom voor dat je direct in de eerste zinnen al vertelt waarom deze brief gelezen moet worden. Wat is jouw ‘unique selling point’ voor deze vacature? 

 

Aanhef motivatiebrief 

Zorg dat de aanhef van jouw motivatiebrief aansluit op de doelgroep. Schrijf je een brief gericht aan een zakelijke werkomgeving, dan start je met Geachte meneer of mevrouw. Ben je van mening dat een informele toon beter aansluit bij de lezer? Gebruik dan als aanhef van de motivatiebrief Beste.  

Ken je de (achter)naam van de lezer van jouw motivatiebrief? Gebruik deze dan in de aanhef. Niets trekt zo goed de aandacht van een lezer als zijn of haar eigen naam.  

 

Openingszin motivatiebrief 

Een beetje lef tonen kan geen kwaad. Hierdoor spring je er eerder uit en geeft het meer inzicht in je karakter voor degene die de brief leest. Wil je de interactie met de lezer van jouw motivatiebrief direct starten? Maak dan een vraag van je openingszin. Het menselijke brein is namelijk niet in staat om een vraag onbeantwoord te laten. Daarmee heb je de aandacht van de lezer dus direct te pakken.  

Wees voorzichtig met het gebruik van humor in je openingszin, dat kan óf heel goed vallen óf helemaal niet goed. Een woordgrap kan bijvoorbeeld makkelijker gebruikt worden dan sarcasme.