Een belangrijk wapen in de strijd om technisch personeel is je bedrijfscultuur. Sollicitanten kiezen eerder voor bedrijven met een cultuur die bij ze past. Als manager heb je er dus alle belang bij om je bedrijfscultuur goed te laten zien tijdens je wervings- en selectieproces. Hoe je dat doet? Lees onze tips.
1. Laat de bedrijfscultuur doorklinken in de vacaturetekst
Gebruik je vacaturetekst niet alleen om de functie en de functie-eisen te beschrijven. Laat ook de bedrijfscultuur doorklinken. Wat heb je nog meer te bieden dan een baan? Wat is de drijfveer van je organisatie? Wat maakt je bedrijf zo leuk om er te werken? Bedenk dat de meeste techneuten een werkomgeving zoeken met een informele sfeer.
2. Deel verhalen op social media
Kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram zijn bij uitstek geschikt om anderen een kijkje achter de schermen te geven. Laat bijvoorbeeld de werkplek zien waar het allemaal gebeurt. Maak een foto- of videoreportage van projecten waar je trots op bent. En laat collega’s zien, wat is hun verhaal?
Reken maar dat mensen je social media kanalen checken voordat ze besluiten om bij je te solliciteren. Hoe beter je erin slaagt de sfeer en cultuur van je bedrijf in beeld te brengen, hoe beter je erin slaagt de juiste sollicitanten aan te trekken.
3. Laat de sollicitant tijdens het gesprek proeven van de cultuur
Bij sollicitatiegesprekken heb je verschillende mogelijkheden om een sollicitant te laten proeven van je bedrijfscultuur. Vertel bijvoorbeeld een leuke anekdote die de bedrijfscultuur illustreert. Verhalen werken altijd beter dan een slogan aan de muur.
Heb je een goede kandidaat aan tafel? Leid hem of haar dan nog even rond. Daarmee geef je een positief signaal af. Tegelijk krijgt de sollicitant de kans om zich een beter beeld te vormen van het bedrijf. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de sollicitant te laten kennismaken met een aantal mensen uit het team. In de praktijk werkt dit heel prettig.
Tot slot kun je ook nog een meeloopdag aanbieden. Dit is natuurlijk de ultieme manier om een sollicitant te laten te proeven van je bedrijfscultuur.