Blog over het motiveren van je teamleden

Hoe motiveer je medewerkers? Pas deze vijf motivatietechnieken toe!

Met goed gemotiveerde medewerkers presteert ieder team beter. Daarom is het belangrijk om te weten wat jij als leidinggevende eraan kan doen om jouw medewerkers te motiveren. We helpen je verder op weg met vijf praktische motivatietechnieken. 

 

Waarom het zo belangrijk is om jouw medewerkers te motiveren 

Medewerkers motiveren helpt om het team soepel te laten opereren. Gemotiveerde medewerkers presteren beter en sporen vaker hun collega’s aan om ook hun beste beentje voor te zetten. Daarnaast maakt het de kans op verloop een stuk kleiner wanneer je medewerkers motiveert. Reden genoeg om jezelf als leidinggevende te verdiepen in het motiveren van je medewerkers. 

 

De vijf motivatietechnieken 

Wij hebben vijf veel gebruikte motivatietechnieken voor jou verzameld. Let op, het blijft altijd mensenwerk en dus maatwerk. Soms zal de ene motivatietechniek wel werken op een specifiek team en de andere motivatietechniek niet. Ook per persoon verschilt de gewenste aanpak. 

 

Motivatie tip 1: creëer een werksetting met autonomie 

Vind jij het fijn om gemicromanaged te worden? Grote kans van niet. Dit is namelijk voor veel werknemers een regelrechte hit in de allergiezone. Geef in plaats daarvan liever vertrouwen als je een vraagstuk bij een teamlid neerlegt. Juich eigen initiatief toe en geef je werknemer de ruimte om dit zelf uit te werken. 

Ook belangrijk hierbij: creëer een cultuur waarin fouten maken mag. Geef feedback over het eindresultaat. Niet over iedere beslissing of processtap. Dit geeft een groter gevoel van openheid en vergroot de kans dat een werknemer beter werk oplevert. 

 

Motivatie tip 2: stuur aan op ontwikkeling 

(Bijna) iedereen voelt zich gemotiveerder als ze het gevoel hebben vooruit te gaan. Help teamleden dan ook om zich te ontwikkelen. Weet jij van al jouw teamleden wat hun drijfveren, talenten en ambities zijn? Dat is een belangrijke voorwaarde om hier als manager in te kunnen faciliteren. 

Stimuleer daarnaast ook een open feedbackcultuur waarin teamleden zich veilig voelen om elkaar feedback te geven. Zonder kritiek stagneert groei, dus kritiek is goed. Maar dan wel op een constructieve respectvolle manier. Niet met de vinger naar elkaar wijzen, maar vertellen wat het met jou doet of hoe jij denkt dat het efficiënter kan. Je merkt dat hierdoor andere gesprekken ontstaan en je teamleden elkaar sneller verder helpen. 

 

Motivatie tip 3: stel heldere doelen 

En daarmee bedoelen we niet enkel doelen met cijfertjes. Ja, dit is belangrijk voor de meetbaarheid van voortgang, maar de meeste werknemers zijn gevoeliger voor verhalen dan voor nummers. Geef dus bij het bespreken van de cijfers ook een stuk achtergrond. Voor welke klanten doen we dit? En wat is jullie impact op het leven van die klant?  

Focus daarbij niet te veel op de resultaten die het team moet boeken. Wel op het effect dat die resultaten creëert. Deze context vergroot de betrokkenheid en geeft meer duiding. Waar doen we het eigen allemaal voor? Grote kans dat het antwoord helpt bij het motiveren van je werknemers.  

 

Motivatie tip 4: bouw aan verbondenheid 

Vertrouwen is vaak de sleutel voor een goed functionerend team met tevreden medewerkers. Een team dat elkaar vertrouwt is dan ook eerder geneigd om elkaar te helpen. Motivatietechnieken om deze connectie te vergroten zijn onder andere successen delen en kwetsbaarheid tonen. Ook als leidinggevende ben jij tenslotte een mens. Geef dus ook dingen van jezelf bloot en toon compassie en empathie. Dit verkleint die klassieke kloof tussen werknemer en manager. 

Een andere goede manier voor de motivatie van medewerkers is om gezamenlijke momenten te creëren met het team. Onder andere door stil te staan bij die successen en ze met elkaar te vieren. Maar ook door samen dingen te ondernemen zoals een teamuitje of gezamenlijke trainingen. Wel belangrijk: geef deze activiteiten een vrijblijvend karakter en maak het geen 'moetje'.  

 

Motivatie tip 5: stem je managementstijl af op de medewerker 

Klinkt misschien logisch, maar toch gebeurt het vaak niet. En dat terwijl het ene teamlid vaak toch echt anders is dan het andere. En daarmee ook beter reageert op een bepaalde aanpak. Heeft een teamlid bijvoorbeeld voornamelijk coachende aanmoediging nodig of juist heldere sturing en kaders? Bepaal dit per teamlid en stem je managementstijl hierop af. Meer hierover lees je in onze blog over leidinggevende stijlen. 

  

Medewerkers motiveren en stimuleren: nu weet je het! 

De bovenstaande motivatietechnieken helpen jou om jouw team gemotiveerd en succesvol te houden. Ben je benieuwd welke adviezen we nog meer voor jou als leidinggevende hebben? Bekijk dan ook onze andere handige tips. Zo blijf je Continu groeien als manager. En daar worden jij én je team beter van!